Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Uusi termipankki avuksi yritysten kansainvälistymiseen

METSTA ry

Uusi termipankki avuksi yritysten kansainvälistymiseen

Julkaistu: 28.04.2015 klo 10:39
Julkaisija: METSTA ry

Metalliteollisuuden standardisointiyhdistys  METSTA on julkaissut nettisivuilleen uuden, avoimen sanastotietokannan, josta löytyy n. 25 000 teollisuudessa yleisesti käytettävää termiä suomeksi ja englanniksi. Sanasto löytyy osoitteesta http://sanasto.metsta.fi/metstahaku/

Sanastotietokanta on koottu ensisijaisesti standardien laatijoiden, kääntäjien ja käyttäjien avuksi, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki teollisuuden parissa työskentelevät sekä satunnaisemmin alan termejä tarvitsevat, kuten opiskelijat ja lakiasiantuntijat. Käytännössä haku palvelee kaikkia termeistä ja niiden suomennoksista kiinnostuneita alasta riippumatta.

Sanastotietokannan sisältö perustuu kansanvälisessä standardien laadinnassa yleisesti käytettyihin termeihin ja suomennokset ovat kunkin erityisalan asiantuntijoiden tekemiä. Tietokanta tukee suomen kielen kehittymistä sekä termien ja sanastojen selkeytymistä, jalkautumista sekä vakiintumista yleiseen kieleen.

Standardisoinnin tarve ja strateginen merkitys lisääntyy jatkuvasti. Viimeisten parinkymmenen vuoden aikana eri aloille julkaistujen standardien määrä on moninkertaistunut. Kaikista julkaistuista standardeista suomeksi käännetään n. 20 %, mutta metalliteollisuuden alalla käännösten osuus on selkeästi suurempi.

Erilaiset, muun muassa koneisiin, laitteisiin ja metallirakenteisiin liittyvät standardit ovat välttämättömiä turvallisuuden ja yritysten kilpailukyvyn kannalta. Lisääntyneen standardisoinnin tarkoituksena on yksinkertaistaa lainsäädäntöä siten, että lainsäädännössä annetaan vain olennaiset vaatimukset ja tarkemmat tekniset yksityiskohdat esitetään standardeissa.

METSTAn sanastotietokanta sisältää suomen- ja englanninkielisen termistön lisäksi tietoa termeihin liittyvistä standardeista sekä mm. linkin kansainvälisen standardisointiorganisaation ISOn termipankkiin.

Lisätiedot: Kimmo Konkarikoski, METSTA, puh. (09) 192 3344

METSTA, Metalliteollisuuden Standardisointiyhdistys ry on vuonna 2007 perustettu yleishyödyllinen standardisointiin keskittynyt yhdistys.METSTA vastaa teknologiateollisuuteen kuuluvien kone- ja metallituoteteollisuuden, metallien jalostuksen, talotekniikan sekä energianhallinnan standardisoinnista, tarkoituksenaan edistää osaltaan suomalaisen kone- ja metalliteollisuuden kilpailukykyä sekä alan ja käyttäjien turvallisuutta.Lisätiedot: www.metsta.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki