Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Suomi tarvitsee kipeästi investointeja sähköntuotantoon

Energiateollisuus ry

Suomi tarvitsee kipeästi investointeja sähköntuotantoon

Julkaistu: 15.09.2014 klo 15:15
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Suomi on vahvasti riippuvainen sähkön tuonnista. Sähköstä noin viidennes tuodaan ulkomailta ja huippukäytön aikaan olemme täysin tuonnin varassa. Tilanne uhkaa heiketä edelleen, kun vanhaa kapasiteettia poistuu markkinoilta. Vetoamme siksi hallitukseen, että se näkisi tässä valossa ydinvoimahankkeiden merkityksen suomalaiselle yhteiskunnalle ja lähettäisi niitä koskevat uudet hakemukset eduskunnan päätettäviksi, Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen sanoo.

Euroopan ja Suomen taloustilanne on erittäin huolestuttava. Eurokriisi, teollisuuden rakennemuutos ja heikko kysyntä ovat painaneet talouskasvua ja työllisyyttä jo vuosia ja kipeästi kaivatuille taloutta elvyttäville investoinneille on olemassa erittäin suuri tarve. Siten Vapaavuoren esitys Olkiluoto 4-hankkeen jatkoajan hylkäämisestä on hyvin valitettava.

Olkiluoto-4 ja Hanhikivi-1 ovat molemmat osa hallituksen omaa energiastrategiaa, jonka keskiössä ovat kilpailukyvystä huolehtiminen, toimitusvarmuuden parantaminen sekä siirtyminen vähähiiliseen energiajärjestelmään. Tämänpäiväinen esitys murentaa uskoa johdonmukaiseen ja ennustettavaan energiapolitiikkaan sekä vaarantaa kansallisen energiastrategian toteutumisen.

– Suomen teollisuus on rakenteeltaan erittäin energiaintensiivistä. Ennustettava ja kohtuullinen energian hinta onkin yksi keskeisimmistä elinkeinoelämän kilpailukykytekijöistä. Teollisuudelle merkittävien hankkeiden kaataminen heikentää uskoa talouden kasvukykyyn myös muilla toimialoilla. Kohtuullinen energian hinta on tärkeää myös kansalaisten ostovoiman turvaamisen ja siten hyvinvoinnin ylläpitämisen kannalta, Naukkarinen korostaa.

Suomen rakenteellinen riippuvuus tuontienergiasta heikentää sekä maamme kauppatasetta että toimitusvarmuutta. Esitetyt voimalahankkeet ovat yksi kriittinen osa kokonaistilanteen korjaamiseksi pidemmällä aikavälillä. Siten TEM:n esitystä toisen suunnitteilla olevan ydinvoimahankkeen hylkäämiseksi on vaikea ymmärtää. Toivomme, että valtioneuvosto näkee yhteiskunnan kokonaisedun asiassa ja tekee myönteiset päätökset kummankin hankkeen puolesta.

Suomi on myös sitoutunut tavoitteeseen vähähiilisestä energiajärjestelmästä vuoteen 2050 mennessä. Ydinvoiman rooli sähköntuotannon muuttamiseksi hiilineutraaliksi on keskeinen kaikissa tulevaisuuden skenaarioissa. Olkiluoto 4 –hankkeen kaatuminen vaikeuttaisikin siirtymistä kohti hiilineutraalia sähköntuotantoa.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60 772