Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » STORA ENSON IMATRAN TEHTAILLE TUOTANNON HALLINTA- JA RAPORTOINTIJÄRJESTELMÄ SYNCRON TECHILTÄ

Syncron Tech Oy

Julkaistu: 17.12.2013 klo 16:10
Julkaisija: Syncron Tech Oy

Stora Enson Imatran tehtailla on alkamassa mittava järjestelmäuudistus, jossa uudistetaan käyttöiältään 15-20-vuotiaita mutta rakenteiltaan 1980-luvulta perua olevia tietojärjestelmiä. Järjestelmä tulee toimimaan modernin tehdasautomaation ja ERP-järjestelmien välisellä alueella. Vanhat tietojärjestelmät ovat elinkaarensa lopussa, eivätkä ne enää palvele tämän päivän tarpeita.

Uudessa rakenteessa minimoidaan kuluja ja maksimoidaan sovelluksista saatavia hyötyjä, Imatran tehtaiden tietotekniikkapäällikkö Antero Lattu kuvaa.

Moderneilla sovelluksilla haetaan hyötyä teolliseen toimintaan visualisoimalla sellutehtaan prosessien kokonaisuutta paremmin kuin aiemmin. Havainnollisuuden avulla toivotaan päästävän esimerkiksi reagoimaan nopeammin, muuttamaan tarvittaessa laitoksen ajoa ja puuttumaan asioihin, jotka sitä vaativat.

Aiemmin tietojärjestelmiä hankittaessa jouduttiin investoimaan paljon tekniikkaan ja järjestelmärakenteisiin. Nyt Stora Enson tavoite on, ettei resursseja – myöskään työvoimaresursseja – sitoudu liikaa rautaan ja järjestelmiin vaan liiketoimintaa hyödyttävän tiedon tuottamiseen sekä sovellusten kehittämiseen.

Projektissa hyödynnetään tehokkaasti automaatiojärjestelmien ja sovellusten väliin rakennettua koko Imatran-tehtaiden toiminnan kattavaa prosessitietokantaa. Siihen luetaan tietoja automaatiojärjestelmistä ja sovellukset, kuten Syncron Techin SyncPower, sekä lukevat tietokannasta että lähettävät siihen tietoja.

– Kaiken kaikkiaan tavoitteena on päästä parempaan prosessien hallintaan ja sitä myötä lisätä tuottavuutta. Toimintamme laatu paranee, kaikenlainen hukka vähenee ja energiatehokkuus paranee. Yksi ensisijaisista tavoitteistamme on myös, että uudistuksen jälkeen prosessitietojärjestelmillämme on moderni rakenne, Lattu selvittää.

Projekti on käynnistynyt, ja modernisaatio on valmis 2015. Uusi rakentuu vanhan rinnalle, joten käyttäjät pääsevät tutustumaan järjestelmään pikku hiljaa. Järjestelmälle tulee 200–300 aktiivikäyttäjää. Osa heistä kuuluu jo projektiryhmiin.

– Nyt meneillään on tärkein vaihe, määrittely. Käyttäjät ovat mukana tekemässä itselleen työkalua, Lattu sanoo.

Syncron Techin osuutta vastaavaan tarjouspyyntöön saatiin neljä vastausta. Syncron Techin valintaan vaikutti vahvasti se, että yritys vakuutti kyvyllään joustaa.

– Jokainen tehdas on erilainen ja räätälöintiä tarvitaan aina. Järjestelmät on sovittava tehtaiden tarpeisiin eikä tehtaita järjestelmien vaatimuksiin, Lattu täsmentää.

Imatran-tehtaat, Kaukopää ja Tainio, muodostuvat monista rinnakkaisista sekä sarjassa olevista tuotantolinjoista, ja tehtaiden kapasiteetti on yli miljoona tonnia kartonkia ja paperia vuodessa. Tuotannosta yli 90 prosenttia menee vientiin.

– Syncron Techille kauppa maailman suurimpaan nestepakkauskartonkeja valmistavaan tehtaaseen on tietysti hyvin merkittävä. Uskomme, että pystymme tuottamaan ratkaisullamme merkittäviä ja uudenlaisia hyötyjä tehokkaamman ja sujuvamman tuotannon aikaansaamiseksi, toimitusjohtaja Jussi Kontola sanoo.

Jussi Kontola                                                     Antero Lattu

Syncron Tech Oy                                                 Stora Enso Oyj

jussi.kontola@syncrontech.com                     antero.lattu@storaenso.com

puh. 040 736 7152                                            puh. 0400 554 379

Syncron Tech Oy on vuonna 1992 perustettu, tuotannon hallinnan tietojärjestelmäratkaisujen toimittaja. Pääasiakaskunta on kansainvälisesti toimivat prosessi- ja valmistavan teollisuuden suuret ja keskisuuret yritykset/konsernit sekä energia-alueen toimijat. www.syncrontech.com.