Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Rakennusalan työttömyys pysyi ennallaan

Rakennusalan työttömyys pysyi ennallaan

Julkaistu: 21.11.2011 klo 14:47
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusalan työttömyys pysyi lokakuun aikana lähes ennallaan edelliskuukauteen verrattuna. Sen sijaan viime vuoden lokakuuhun verrattuna työttömyys on selvästi alhaisempi.

Rakennusalan työttömyyskassan uusien tietojen mukaan rakennusalan kassan jäsenistä oli lokakuussa työttömänä 9,3 %. Tässä on vähennystä edelliskuukauteen verrattuna 0,1 %. Tämän vuoden lokakuussa työttömänä oli 5477 rakentajaa, kun viime vuonna työtä etsivien määrä oli 7322. Mainittakoon, että viime vuoden lokakuussa kassan jäsenistä oli työttömänä peräti 12,7 prosenttia.

Työttömyysprosentit ovat korkeimmat Lapissa (13,9%), Kainuussa (12,2%) ja Satakunnassa (11,8%), jossa alkaa näkyä Olkiluodon töiden hiipuminen.

Paras tilanne on Uudellamaalla (6,3%), Pohjanmaalla (6,9%) ja Turussa (8,2%).

-Rakentajien työllisyydessä ei ainakaan vielä näy talouskriisin vaikutukset. Varsinkin asuntorakentamista  ja peruskorjaamista on tehty syksyn aikana entiseen tahtiin.Yli 5000 työttömän rakentajan joukosta löytyy kuitenkin edelleen ammattitaitoisia kotimaisia rakentajia niitä haluaville, sanoo Rakennusalan työttömyyskassan puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Matti Harjuniemi,

Rakennusalan työttömyyskassan puheenjohtaja