Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Metsäkonealalle kilpailukykysopimuksen mukainen neuvottelutulos

Puuliitto

Metsäkonealalle kilpailukykysopimuksen mukainen neuvottelutulos

Julkaistu: 31.05.2016 klo 10:13
Julkaisija: Puuliitto

Metsäkonealalle saavutettiin tiistaina 31.5. aamulla kilpailukykysopimuksen mukainen neuvottelutulos alan uudeksi työehtosopimukseksi. Neuvottelutuloksen mukainen sopimuskausi on 1.2.2017–31.1.2018.

Neuvottelutuloksen mukaan työajan pidennys toteutetaan metsäkonealalla kolmen pekkaspäivän vähennyksellä. Puutavaraterminaaleissa työajan pidentäminen kuitenkin toteutetaan ensisijaisesti paikallisesti sopien. Neuvottelutulos sisältää myös aikaisemman kaltaisen selviytymislausekkeen. Edellisen rinnalla täsmennettiin eräitä työehtosopimuksen määräyksiä.

Metsäkonealan työehtosopimuksen piirissä on noin 5 500 työntekijää. Sopimus kattaa puunkorjuussa, koneellisissa metsänhoitotöissä, metsähakkeen tuotannossa ja metsäteollisuuden tehtaiden terminaaleissa työskentelevät työntekijät. Työnantajia neuvotteluissa edusti Koneyrittäjien liitto.

Puuliiton hallitus käsittelee kilpailukykysopimuksen mukaiset neuvottelutulokset tänään pidettävässä kokouksessaan. Päätöksenteon ehtona on, että maan hallitus toteuttaa kilpailukykysopimuksessa määritellyt toimenpiteet.

Puheenjohtaja Jari Nilosaari, puh. 0400 872 641

Työehtosihteeri Harri Häkkinen, puh. 0400 386 753

Puuliitto on mekaanisen metsäteollisuuden, puusepänteollisuuden, bioteollisuuden, metsä- ja metsäkonealan, venealan ja maatalousalojen työntekijöiden etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 35 000 jäsentä.