Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Honda Marine stärker sin line-up med 80 och 100 hk motorer

Oy Otto Brandt Ab

Honda Marine stärker sin line-up med 80 och 100 hk motorer

Pressmeddelande.
Publicerad: 16.09.2013 kl. 08:14
Utgivare: Oy Otto Brandt Ab

För att stärka sin position på marknaden för utombordsmotorer i Europa introducerar Honda Marine två nya motorer, med 80 och 100 hk som underskrider de existerande miljökraven.

De nya BF80 och BF100 kommer att sätta ribban högre för motorer i denna klass genom sin höga prestationsförmåga och världskända teknologi. Båda motorerna är lätta i vikt och designen är kompakt vilket ger optimal prestanda i kombination med bränslesnålhet. Den nya eleganta och tidlösa designen gör att motorn passar till alla båtar och ger ägaren en ännu trevligare båtupplevelse.

Honda är känt för sin långt utvecklade motorteknik vilket är hemligheten bakom hela modellurvalet, varumärket och de två nya modellerna drar nytta av alla framsteg Honda har gjort inom utvecklingen av utombordsmotorer under en lång tid.

BLAST™ (Boosted Low Speed Torque)

BLAST-funktionen medför att planingströskeln hastigare uppnås genom att förbränningen tillförs en rikare bensin/luftblandning i samband med en momentant tidigare justerad tändning vid hastigt gaspådrag. Båten går snabbare upp I plan.

ECOmo ™ (Economy Controlled Motor)

Motorns Ecu-enhet börjar efter uppnådd marschfart (specifikt varvtalsområde) sänka bränslemängden i bensin/luftblandningen. Då motorn körs inom ECOmo-varvtalsområdet är luft-bränsle förhållandet 18/1. Funktionen styrs av ECU-enheten, syre-sensorn och PGM-fi insprutningssystemet. Denna funktion ger låg bränsleförbrukning med snål förbränning (Lean Burn).

VTEC ™ (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control)

BF 100 modellen är försedd med Hondas geniala V-Tech ventilstyrningssystem som gör att motorn presterar en optimal effektkurva över hela varvtalsområdet.

Utöver detta kommer BF80 och BF100 att erbjuda kunden:

Trollingkontroll:

Denna funktion underlättar manövrering vid långsam hastighet samt trollingfiske genom att möjliggöra tomgångsområdets varvtalsjustering med 50 rpm:s intervall.

NMEA 2000 ®:

NMEA (National Marine Electronic Association) har upprättat en enhetlig standard för digitalt datautbyte mellan olika marinelektroniska produkter. De nya Honda-modellerna är kompatibla med olika elektroniska apparater för visning av motorinformation som lämpar sig för NMEA2000. Kunderna kan också köpa nya Honda digitala NMEA2000® multi-funktionella mätare. Mätarna är gjorda för att ge enkel och viktig motorinformation till föraren. Mätarna visar information om nyckelfunktioner ss. varvtal, trimplanens vinkel, påminnelser om service, motortemperatur, batteriets status, oljemätare och motorns status. Mätarna har också Hondas unika ”Eco light” vilket visar föraren när båten går i ECOmo/Lean Burn stadiet och visar när den är som mest bränslesnål.

Tack vare NMEA2000® kan kunden installera en mängd olika elektroniska produkter ss. GPS, kartplotter och fiskeradare. Alla Hondas motorer från BF40 till BF250 är NMEA 2000® kompatibla.

50 år av innovationer och miljötänkande

Lanseringen av de nya modellerna sker i samband med Hondas 50 års jubileumsår för tillverkning av utombordsmotorer. Ända sedan den första utombordsmotorn GB30, som kom ut på marknaden 1964, har Honda lett vägen i utvecklandet av 4-taktsmotorn i enlighet med grundaren Soichiro Hondas filosofi att ”produkter som används på vattnet inte skall förorena vattnet”.

Hondas utbud av högkvalitetsmotorer från BF2.3 till BF250 underskrider alla europeiska miljökrav, vilket är de striktaste i världen. Utöver detta har Honda integrerat sin patentskyddade motorteknologi genom hela modellutbudet vilket är ett bevis för Hondas engagemang för en renare miljö.

De nya BF80 och BF100 motorerna kan köpas av närmaste auktoriserade Honda återförsäljare fr.o.m. början av år 2014. Priset bekräftas senare.

Info:

Kyllä

Rikipituus (mm)

L:537 / X:664

Kuivapaino kg (sis. potkurin)

L:165 / X:171

L:166 /X:172

Trimmi & kippi

Power Trim & Tilt

Kokonais pit./lev./kork.

746/ 449 / 1566 (L) / 1693 (X)

746 / 449 / 1566 (L) / 1693 (X)

Bilagor

Honda on aina ollut suunnannäyttäjä perämoottorien valmistuksessa. Se toi ensimmäisen nelitahtisen perämoottorinsa markkinoille kauan ennen muita. Suomeen Honda-perämoottorien maahantuonti aloitettiin Oy Brandt Ab:n toimesta jo vuonna 1964.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki