Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Helmikuun hakkuut 5,6 miljoonaa kuutiometriä

Helmikuun hakkuut 5,6 miljoonaa kuutiometriä

Julkaistu: 03.04.2009 klo 15:25
Julkaisija:

Hyvät korjuuolosuhteet takasivat hakkuurästien hoitamisen helmikuussa. Hakkuita tehtiinkin edelleen vilkkaaseen tahtiin. Helmikuussa 2009 hakattiin metsistämme markkinapuuta kaikkiaan 5,6 miljoonaa kuutiometriä. Määrä ylitti edellisvuotisen yhdellä prosentilla. Keskimääräisiin* helmikuun hakkuisiin verrattuna nyt korjattu määrä oli seitsemän prosenttia suurempi.

Yksityismetsistä kertyi helmikuussa puuta 4,8 miljoonaa kuutiometriä. Määrä oli yhtä suuri kuin viime vuoden vastaavana aikana. Yksityismetsien puusta runsas viidesosa, 1 miljoona kuutiometriä, kertyi hankintakauppojen puusta. Näiden puumäärä oli 13 prosenttia edellisvuotista ja 15 prosenttia keskimääräistä suurempi. Pystykauppojen puita hakattiin kaikkiaan 3,7 miljoonaa kuutiometriä, mikä oli kolme prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.

Metsäteollisuusyhtiöt ja valtio puolestaan lisäsivät omien metsiensä puunkorjuuta. Puuta hakattiin yhteensä runsaat 850 000 kuutiometriä, mikä oli 9 prosenttia edellisvuotista ja 30 prosenttia keskimääräistä enemmän.

Helmikuun hakkuista kaksi kolmasosaa (3,7 milj. m³) oli kuitupuuta ja yksi kolmasosa (1,9 milj. m³) oli tukkipuuta. Kuitupuun hakkuumäärä oli 27 prosenttia keskimääräistä suurempi tukkipuun määrän jäädessä 18 prosenttia keskimääräistä pienemmäksi. Kuitupuista valtaosa on havukuitua, mutta lehtikuitupuunkin määrä on kasvanut: helmikuussa lehtikuitupuita (pääosin koivua) hakattiin 1,1 miljoonaa kuutiometriä. Määrä oli kaikkien aikojen suurin.

* Keskimääräisellä tarkoitetaan helmikuiden keskiarvoa vuosina 1999–2008

Yhteystiedot
Metla, Metsätilastollinen tietopalvelu , puh. 010 211 2139, fax 010 211 2101, email: metsatilasto @ metla.fi
Metla, Viestintä PL 18, 01301 VANTAA, puh. 010 211 2000, sähköposti: info @ metla.fi