Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » EU:n kalastuspolitiikka vihertyy

Julkaistu: 13.07.2011 klo 15:22
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

EU:n kalastuspolitiikka vihertyy

Luonnonsuojeluliiton mielestä Euroopan komission tänään julkaisema kalastuspolitiikan uudistus on oikeansuuntainen, koska se tähtää ylikalastuksen lopettamiseen. Euroopan parlamentin ja jäsenmaista koostuvan neuvoston tulee kuitenkin vielä parantaa säädösluonnoksia ympäristötavoitteiden saavuttamiseksi.

"Kalastuskiintiöt pitää jakaa jäsenmaiden välillä tieteellisten kannanarvoiden mukaan. Jäsenmaiden poliittiset lehmänkaupat mahdollistavat säädösluonnoksen porsaanreiät tulee siksi vielä tukkia",  sanoo luonnonsuojeluasiantuntija Tapani Veistola.

Sitä vastoin jäsenmaita ei pidä pakottaa jakamaan saamiaan kalastuskiintiötä eteenpäin kalastajile yksityistettävillä kalastusoikeuksilla, joita voisi jopa myydä. "Kalat ovat kaikkien suomalaisten yhteinen luonnonvara eikä niitä pidä yksityistää", Veistola korostaa.

Uudistus korostaa kalanviljelyä, mutta sille tulee asettaa vielä riittävät ympäristökriteerit.

EU:n kalastuspolitiikan uudistus on suuri mahdollisuus turvata kalakannat ja suomalaistyyppinen pienimuotoinen rannikkokalastus. Luonnonsuojeluliitto toivoo, että Suomen hallitus toimii aktiivisesti jotta uudistuksesta tulisi meriluonnolle ja kalastajayhteisöille vielä parempi.

- luonnonsuojeluasiantuntija Tapani Veistola, puhelin 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi