Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » 6000 uutta yritystä

6000 uutta yritystä

Julkaistu: 05.11.2014 klo 08:42
Julkaisija: Suomen Uusyrityskeskukset ry

Tammi-syyskuussa 2014 aloitti Uusyrityskeskusten neuvonnan avulla 6000 uutta yritystä. Määrässä on nousua 2 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verraten.

”Taloustilanteeseen nähden tulos on ilahduttava. Lukujen taustalla vaikuttaa alueelliset erot ja paikalliset tapahtumat. Työttömien osuus uusyrityskeskusten asiakkaista on nousussa. Sivutoimiyrittäjyys on lisääntynyt jo jonkin aikaan. Opiskelijoiden osuus on kasvanut erityisesti alueilla, joissa on ammattikorkeakoulutusta tai yliopistollista opetusta. Yksi kasvava asiakasryhmä ovat eläkeläiset, toteaa toimitusjohtaja Pekka Tsupari”.

Asiakaskäyntejä oli Uusyrityskeskuksissa ja asiantuntijoiden luona 40 688 kertaa. Uusien asiakkaiden määrä oli 13 393. Uusyrityskeskuksissa asiakaskäynnit ja asiantuntijaohjaukset nousivat. Starttiraha- ja jatkostarttirahalausuntoja annettiin 4474 kappaletta 16 % enemmän kuin vuonna 2013. Finnveran rahoituslausuntoja asiakkaiden ideoista annettiin yhteensä 781 kappaletta. Eniten uusia yrityksiä perustettiin palvelualalle.

Työttömien osuus asiakkaista nousi kaksi prosenttia ollen nyt 27 % (25 %). Uusyrityskeskusten asiakkaista noin puolella on opisto- ammattikorkea tai yliopistokoulutus. Yrittäjäehdokkaista suurin osa ikäjakaumaltaan kuuluu ryhmään 25-39 vuotta. Yli 39-vuotiaita asiakkaita oli 33 %. Nuoria alle 25 vuotiaita asiakkaita oli 12 %. Naisten osuus asiakkaista oli 47 %.

Suomen Uusyrityskeskukset ry (SUK) on yksityisen ja julkisen sektorin yhteistoimintajärjestö, joka perustettiin vuonna 1989 elinkeinoelämän toimesta. Yhdistyksen perustajatahot ja taustayhteisöt edustavat laajasti koko yhteiskuntaa, mutta toiminta on elinkeinoelämävetoista. Uusyrityskeskusverkosto tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista neuvontaa yritystoimintaa suunnitteleville ja aloittaville yrittäjille. Suomessa on 32 Uusyrityskeskusta ja niillä on yli 83 palvelupistettä. Niissä työskentelee 125 toimihenkilöä. Verkoston taustatukena on 1 300 asiantuntijaa, yli 1 000 yritystä ja 270 yhteisöä. Neuvonta on ISO 9001/2008 laatusertifioitu. Suomen Uusyrityskeskukset ry on alueellisten Uusyrityskeskusten yhteistoimintajärjestö.

Tulokset puhuvat puolestaan:

• Vuodesta 1989 lähtien uusyrityskeskusneuvonnan avulla on perustettu 118 311 yritystä
  • Uusia asiakkaita vuodessa 18 304
  • Vuonna 2013 perustettuja yrityksiä 8 060
  • Asiakaskäyntejä Uusyrityskeskuksissa ja asiantuntijoiden luona 52 442 vuonna 2013
  • Aloittaneista yrityksistä 2 vuoden jälkeen lopettaneita vain 10 prosenttia ja
    viiden vuoden jälkeen lopettaneita ainoastaan 20 prosenttia
  • Ensimmäisten viiden vuoden aikana konkurssiin ajautuneita yrityksiä vain 2 prosenttia
  • Syntyneen työpaikan hinta keskimäärin 800 € perustamisvaiheessa
  • Tuhansia rahoituslausuntoja vuosittain
  • 5313 starttirahalausuntoa vuonna 2013
  • Asiakastyytyväisyys 8,9 (asteikolla 4-10)