Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » YouTube nuorten suosituin sosiaalisen median palvelu

ebrand Suomi Oy

YouTube nuorten suosituin sosiaalisen median palvelu

Julkaistu: 05.05.2015 klo 10:00
Julkaisija: ebrand Suomi Oy

Some ja nuoret 2015 -tutkimuksen mukaan parikymppinen nuori viettää sosiaalisen median parissa keskimäärin 13–17 tuntia viikossa. Suosituin ajankohta palvelujen käytölle on illalla klo 18–21. Nuorten käyttämissä palveluissa ykkössijaa pitää hallussaan videopalvelu YouTube. Seuraavaksi pidetyimpiä palveluja ovat Facebookin ohella pikaviestimet WhatsApp ja Facebook Messenger sekä kuvapalvelu Instagram.

Ensisijaisesti mobiililaitteita varten suunniteltujen viesti- ja kuvapalvelujen suosion kasvu näkyy tutkimustuloksissa siten, että vastanneista nuorista jopa 92 % kertoo käyttävänsä sosiaalisen median palveluita älypuhelimellaan. Myös sosiaalisen median palveluiden käyttö koulussa tai opiskelupaikalla on kasvanut aiempaan, vuonna 2013 tehtyyn tutkimukseen verrattuna, ja 70 % kyselyyn vastanneista nuorista käyttää palveluja myös opiskelupaikalla. Blogien kirjoittaminen on vähentynyt tutkimuksen mukaan huomattavasti: edellisessä tutkimuksessa 29 % nuorista ilmoitti kirjoittavansa blogitekstejä, nyt vastaava määrä on 9 % vastaajista.

Vastikään julkaistusta nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käyttöä luotaavasta kyselytutkimuksesta ilmenee, että lähes 70 % kyselyyn vastanneista nuorista haluaisivat sosiaalisen median opetusta kouluihin ja oppilaitoksiin. Myös kodin roolia sosiaalisen median opetuksessa tulisi miettiä entistä tarkemmin.

Some ja nuoret 2015 on koko maan kattava, haastattelu- ja tilastotietoon perustuva 13-29 –vuotiaille suunnattu verkkokysely. Kyselyyn vastasi 2618 nuorta. Tutkimuksen tuottivat yhteistyössä sosiaaliseen mediaan erikoistunut ebrand Suomi Oy ja Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut.

Linkki tutkimuksen verkkosivuille: http://www.ebrand.fi/somejanuoret2015/

Infograafi: https://fi.pinterest.com/pin/470837336019409127/

Viittaaminen tähän tutkimukseen

Suomessa asuvien 13–29-vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo (2015) jonka tekijä on ebrand Suomi Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.

Teos on muunnelma teoksesta http://www.ebrand.fi/somejanuoret2015.

ebrand Suomi Oy
Jukka Weissenfelt, p.
044 055 4408 jukka@ebrand.fi
Juha Huovinen, p.
044 055 4416 juha@ebrand.fi

Oulun kaupunki
Suunnittelupäällikkö Jarmo Laitinen, p.
Projektisuunnittelija Marko Seppälä, p.

ebrand Suomi Oy on sosiaalinen digimediatoimisto, jonka erikoisosaamisalueena ovat sähköiset ja sosiaaliset mediat. ebrand Suomi Oy:n erityisosaamisena ovat kokonaisvaltaiset sosiaalisen median ratkaisut, koulutuksesta ja konsultoinnista aina vaativiin strategioihin ja Facebook-sovelluksiin.