Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » WIFI-PUHELUT MAHDOLLISTAVAT TAVOITETTAVUUDEN NORMAALIIN TAPAAN ULKOMAILLA JA HEIKON SISÄPEITON PAIKASSA

Ericsson

Julkaistu: 22.09.2015 klo 10:00
Julkaisija: Ericsson

Wifi-puhelut tarjoavat ratkaisun mahdolliseen mobiiliverkon heikkoon sisäpeittoon. Tavoitettavuus omasta numerosta säilyy, vaikka tiloissa olisi mobiiliverkon katvealueita. Saman ominaisuuden ansiosta paljon matkustavat henkilöt voivat alentaa puhelukustannuksiaan, sillä wifi-verkon kautta soitetulla puhelulla voi korvata roaming-hintaiset puhelut ja tekstiviestit. Ericsson on tutkinut kuluttajien kiinnostusta ja käyttökokemusta wifi-puheluille kansainvälisessä tutkimuksessaan.

Wifi-puhelu on operaattorin tarjoama palvelu, joka mahdollistaa, että älypuhelimen käyttäjä voi soittaa puheluita ja lähettää tekstiviestejä omasta puhelinnumerostaan wifi-verkkoa hyödyntäen. Palveluun ei tarvita erillistä älypuhelimeen asennettavaa sovellusta, ja wifi-verkkoon liittyneet kuluttajat ovat koko ajan tavoitettavissa omasta puhelinnumerostaan. Ericssonin teknologia sallii puhelut nyt myös muilla wifi-yhteyttä käyttävillä laitteilla, kuten tableteilla ja tietokoneilla.

Wifi-puheluista hyötyä

Älypuhelinta käytetään kaksi kertaa enemmän puheluihin ja tekstiviesteihin sisätiloissa kuin ulkona. Kuitenkin rakennusten sisällä saattaa olla mobiiliverkon kuuluvuudessa haasteita, ja kansainvälisesti vain neljä kymmenestä on täysin tyytyväisiä saamaansa sisäpeittoon.

Ericssonin tutkimukseen osallistuneet, jo wifi-puheluita käyttävät yhdysvaltalaiset kuluttajat ovat muuttaneet viestintäkäyttäytymistään. 61 prosenttia kertoo, että he soittavat wifi-puheluiden ansiosta useammin ja pidempiä puheluita. Noin puolet heistä kertoo korvanneessa erillisiä internetin yli toimivia viestintäsovelluksia wifi-puheluilla. Neljä viidestä amerikkalaisesta wifi-puheluiden käyttäjästä onkin erittäin tyytyväisiä palveluun.

Saumaton kommunikointi on erityisen tärkeää paljon matkustaville. Tutkimuksen mukaan roaming-kustannusten pelossa ulkomaille matkustavista noin puolet vähentää puheluiden määrää, 43 prosenttia lähettää vähemmän tekstiviestejä ja sama osuus käyttää harvemmin mobiilidataa. Puolet matkaajista kertoo käyttävänsä erillisiä viestintäsovelluksia kuuteen puheluun kymmenestä. 23 prosenttia kytkee puhelimensa kokonaan pois käytöstä tai laittaa puhelimen lentokonetilaan.

Jo nyt wifi-puheluita suosivat liikematkustajat soittavat enemmän äänipuheluita ja puhuvat pidempään. Seitsemän kymmenestä liikematkustajasta pitää wifi-puheluita houkuttelevana vaihtoehtona. 77 prosenttia matkustajista on lisännyt viestintäänsä wifi-puheluiden ansiosta. Eniten arvoa annetaan sille, että wifi-puhelut voidaan soittaa omasta puhelinnumerosta eikä erillistä sovellusta tarvita.

”Myös Suomessa sisäpeitto voi olla haaste erityisesti uusissa energiatiiviissä asuin- ja toimistotaloissa. Wifi-puhelut voivat tuoda helpotusta tähän haasteeseen. Suomalaiset matkustavat innokkaasti maamme rajojen ulkopuolelle, jolloin tavoitettavuuden paraneminen wifi-puheluiden ja tekstiviestien avulla tuo helpotusta sekä vapaa-ajan reissaajalle että liikematkustajalle”, ratkaisuarkkitehti Petri Haapanen Suomen Ericssonilta toteaa.

Hyvä wifi-yhteys lisää myös uskollisuutta omaa operaattoria kohtaan. Yhdysvaltalaiset wifi-puheluiden soittajat ovat tutkimuksen mukaan 1,5 kertaa uskollisempia asiakkaita palvelua tarjoavalle operaattorille.

Wifi-puhelut mahdollistavat saumattoman kommunikaation paikasta riippumatta, koko ajan omasta puhelinnumerosta soittamalla. Ominaisuutta on mahdollista hyödyntää uusimmissa älypuhelinmalleissa.

Tulokset käyvät ilmi Ericssonin tuoreesta Wifi-calling finds its voice -raportista. Siihen haastateltiin 5 000 ulkomailla matkailevaa älypuhelimen käyttäjää sekä noin 200 wifi-puheluiden käyttäjää Yhdysvalloissa.

Tästä raporttiin: http://www.ericsson.com/res/docs/2015/consumerlab/ericsson-consumerlab-wifi-calling-finds-its-voice.pdf.

Ericssonin tiedote uudesta teknologiasta, joka sallii wifi-puhelut puhelimien lisäksi myös muilla wifi-yhteyttä käyttävillä laitteilla (englanniksi): http://www.ericsson.com/news/1952940.

Milla Nummenpää
Viestintäjohtaja, Ericsson
Puh. 09 299 2556 / 044 299 2556
milla.nummenpaa@ericsson.com

Ericssonin näkemyksiä ja tutkimustietoa liittyen yhteiskuntien verkottumiseen:

Painolaatuiset kuvat ja lähetyslaatuiset videot lehdistön käyttöön:
www.ericsson.com/press

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologioiden ja -palvelujen tarjoaja, joka rakentaa eturintamassa verkottunutta yhteiskuntaa. Meillä on pitkät asiakassuhteet maailman suurimpien teleoperaattorien kanssa, minkä ansiosta ihmiset, yritykset ja yhteiskunnat voivat paremmin hyödyntää mahdollisuuksiaan ja luoda kestävämpää tulevaisuutta.

Palvelumme, ohjelmistomme ja infrastruktuurimme – erityisesti mobiilin, laajakaistan ja pilviteknologian osalta – auttavat tietoliikenne- ja muita aloja menestymään liiketoiminnassaan, toimimaan tehokkaammin, parantamaan käyttäjäkokemusta ja tarttumaan uusiin tilaisuuksiin.

Noin 115 000 ammattilaistamme sekä asiakkaamme 180 eri maassa tekevät meistä maailmanlaajuisen teknologia- ja palvelujohtajan. Tukemamme verkot yhdistävät yli 2,5 miljardia käyttäjää, ja niiden kautta kulkee 40 prosenttia maailman mobiililiikenteestä. Investoimalla tutkimukseen ja kehitykseen varmistamme, että ratkaisumme ja asiakkaamme pysyvät eturintamassa.

Vuonna 1876 perustetulla Ericssonilla on pääkonttori Tukholmassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2014 oli 33,1 miljardia Yhdysvaltain dollaria (228,0 miljardia Ruotsin kruunua). Ericsson on listattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä ja New Yorkin NASDAQissa.

Suomen Ericsson työllistää noin tuhat osaajaa, ja yrityksen päätoimipiste on Kirkkonummella. Toiminta Suomessa pohjautuu kolmeen vahvaan osaamisalueeseen: tutkimukseen ja tuotekehitykseen, paikallisia asiakkaita palvelevaan myyntiin ja palveluorganisaatioon, joka keskittyy sekä paikallisiin että kansainvälisiin asiakkaisiin. Suomen Ericsson sijoittui Great Place To Work -organisaation vuoden 2014 Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksessa sijalle kolme suurten yritysten sarjassa.

www.ericsson.com
www.ericsson.com/news