Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Uusi IBM-teknologia mahdollistaa tarkemmat sääennustukset

IBM

Uusi IBM-teknologia mahdollistaa tarkemmat sääennustukset

Julkaistu: 03.02.2009 klo 09:42
Julkaisija: IBM

Saksalainen Potsdam Institute for Climate Impact Research -tutkimuskeskus valjastaa uuden IBM iDataPlex -palvelimen ennustamaan sääilmiöitä, joita aiemmin on pidetty lähes mahdottomina ennustaa. Tarkempien ennusteiden laatimisen mahdollistaa palvelimen kasvanut suorituskyky.

Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) hyödyntää IBM:n iDataPlex-palvelinta poikkeuksellisten, lyhytkestoisten ja erittäin nopeasti kehittyvien sääilmiöiden ennustamiseen. Tällaisia vaikeasti tai aiemmin ennalta ennustamattomina pidettyjä ilmiöitä ovat esimerkiksi rajut kaatosateet ja pitkäkestoinen kuivuus.

Tammikuussa PIK-instituutissa käyttöönotettu iDataPlex-palvelin saavuttaa 30 teraflopin laskentatehon. Se sijoittuisi tällä suorituksella Top500-listan 150 tehokkaimman supertietokoneen joukkoon. Palvelin tarjoaa 200 teratavun tallennuskapasiteetin ja hyödyntää IBM:n kehittämää General Parallel File System -tiedostojärjestelmää (GPFS). Järjestelmän avulla voidaan varmistaa levyille tallennettujen tietojen useiden samanaikaisten luku- ja kirjoitustoimintojen luotettavuus.

IBM iDataPlex-palvelimen valintaan vaikuttivat laskentatehon lisäksi myös säästöt energiakuluissa. PIK:n arvion mukaan sääennustemallinnuksessa palvelin suorittaa 230 miljoonaa laskutoimitusta sekunnissa (megaflop) wattia kohden. Tällä tuloksella iDataPlex yltäisi kymmenen energiatehokkaimman x86 klusterin joukkoon.

Laajempi englanninkielinen tiedote.

Lisätietoja IBM:stä (NYSE: IBM) Internetissä:
www.ibm.com/fi
Lisätietoja PIK-tutkimuskeskuksesta Internetissä:
www.pik-potsdam.de
Lisätietoja iDataPlex -lehdistötiedotteesta, kuva- ja videomateriaalia Internetissä:
www-03.ibm.com/press/us/en/pressrelease/23991.wss
Lisätietoja IBM:n supertietokoneista Internetissä:
www-03.ibm.com/systems/deepcomputing/
Lehdistömateriaalit Internetissä: