Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Laajakaistan yleispalveluvelvoitteen nostoesitys haastava

FiCom ry

Laajakaistan yleispalveluvelvoitteen nostoesitys haastava

Julkaistu: 17.03.2015 klo 13:30
Julkaisija: FiCom ry

Viestintäministeri Krista Kiuru esittää nykyisen laajakaistayhteyden yleispalveluvelvoitteen vähimmäisnopeuden kaksinkertaistamista yhdestä kahteen megabittiin sekunnissa. Uusi vähimmäisnopeus tulisi voimaan tämän vuoden marraskuun alussa.

Kahden megabitin nopeus tuntuu taajamissa alhaiselta, mutta on hankalimmissa maantieteellisissä olosuhteissa haastava. Velvoite tulee voimaan myös sangen pian.

”Suomalaiset operaattorit tulevat kuitenkin työskentelemään määrätietoisesti asetettavan tavoitteen toteuttamiseksi”, toteaa Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry:n toimitusjohtaja Reijo Svento.

Asetuksessa viitataan myös pitkän aikavälin tavoitteeseen nostaa yleispalveluvelvoite 2020-luvulla jopa kymmeneen megabittiin sekunnissa. Tavoitteen toteuttamismahdollisuuksia on tarkoitus arvioida uudelleen vuoden 2017 aikana. Päätöstä asiasta ei vielä tässä vaiheessa tehdä.

Kymmenen megabitin yleispalveluvelvoite edellyttäisi mm. kaavaillun 700 megahertsin taajuuksien täysimääräistä ja nopeaa siirtoa matkaviestinkäyttöön. Taajuusalueen käyttötarkoituksen muutosaikataulu on vielä epävarma, sillä siihen vaikuttavat muun muassa naapurimaidemme päätökset omilla taajuusalueillaan.

”Onkin viisasta jättää arviointi ajankohtaan, jolloin käytettävissä on riittävät tiedot päätöksentekoon”, Svento toteaa.

Suomalaisoperaattorit investoivat jatkuvasti myös kaupallisin ehdoin tarjottaviin laajakaistayhteyksiin nostaakseen niiden nopeuksia ja palvelutasoa teknisen kehityksen ja toteutuneiden taajuuspoliittisten päätösten sallimassa aikataulussa.

Reijo Svento, toimitusjohtaja, FiCom ry
reijo.svento@ficom.fi

Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry on suomalaisen ICT-alan edunvalvoja ja yhteistyöjärjestö. FiComin jäsenkuntaan kuuluu alalla Suomessa toimivia yrityksiä ja yhteisöjä, jotka rakentavat tietoyhteiskuntaa ja tuottavat sinne palveluita. www.ficom.fi