Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Kansainvälinen yhteistyö lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvien kuvien poistamiseksi tuottaa tulosta

Pelastakaa Lapset ry

Julkaistu: 16.04.2015 klo 09:07
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Pelastakaa Lapset ry:n Nettivihje-palvelu on osa kansainvälistä INHOPE (International Association of Internet Hotlines) verkostoa tavoitteenaan nopeuttaa ja edistää lapsiin kohdistuvan laittoman seksuaalisen kuvamateriaalin poistumista verkosta. INHOPE verkostoon kuuluu yli 50 vihjepalvelua 45:ssa maassa.

INHOPE - verkoston käsittelemän laittoman, lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä koskevan kuva- ja videomateriaalin määrä on lisääntynyt viime vuosina. Osasyynä on vihjeiden käsittelyprosessien tehostuminen.

INHOPEn eilen julkaiseman raportin mukaan verkostoon kuuluvat vihjepalvelut käsittelivät vuonna 2014 lähes 90 000 vihjettä, jotka todistetusti sisälsivät laitonta, lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvää kuva- tai videomateriaalia. Kasvua edellisvuoteen oli 63 %, jolloin laitonta materiaalia sisältävien vihjeiden määrä oli hieman yli 50 000.

Euroopassa käsitellyistä vihjeistä 98 % välitettiin viranomaisille jatkotoimia varten 24 tunnin kuluessa. Maailmanlaajuisesti 95 % laittomaksi arvioiduista vihjeistä välitettiin eteenpäin saman päivän aikana. Laittomassa aineistossa olevista lapsista valtaosa (72 %) oli esimurrosikäisiä (pre - pubescent). Seuraavaksi eniten (21 %) oli murrosikäisiä (pubescent). Pienten lasten (infant) osuus oli pienin (7 %).

Liitteenä INHOPE -verkoston tilastoja.

Veera Uusoksa, päällikkö, Lapset ja digitaalinen media, Pelastakaa Lapset ry, puh. 050 433 1397, veera.uusoksa@pelastakaalapset.fi

Jenni Häikiö, asiantuntija, psykologi, Lapset ja digitaalinen media, Pelastakaa Lapset ry, jenni.haikio@pelastakaalapset.fi  puh. 050 432 1076

Carita Päivänen, viestintäpäällikkö, Pelastakaa Lapset ry, carita.paivanen@pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 100 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään. Tue työtämme: http://www.pelastakaalapset.fi/tue-tyotamme/lahjoita/lahjoitustilit/ Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi