Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Internetpalveluntarjoaja TNNet tuplasi datakeskuskapasiteettinsa Jyväskylässä

Schneider Electric

Internetpalveluntarjoaja TNNet tuplasi datakeskuskapasiteettinsa Jyväskylässä

Julkaistu: 02.03.2015 klo 09:45
Julkaisija: Schneider Electric

Espoo, 2.3.2015 – Jyväskyläläinen internetpalveluntarjoaja TNNet on tuplannut vuoden alussa konesalikapasiteettinsa Kanavuoressa Schneider Electricin ratkaisuilla. Lisäinvestoinnin jälkeen valmista kapasiteettia on 1 MW, mutta potentiaalia Kanavuoren luolastoon rakennetussa huipputurvallisessa konesalissa on vielä 25 MW. Samalla TNNet on palkannut lisätyövoimaa kasvavan kysynnän johdosta.

”Laajennuksen myötä pystymme tarjoamaan turvallista konesalitilaa entistä suuremmalle asiakaskunnalle. Kanavuoren datakeskus on kirjaimellisesti pomminvarma, ja asiakkaidemme tietoliikenteen turvaaminen onkin meille ensiarvoisen tärkeää”, TNNetin toimitusjohtaja Timo Nieminen sanoo.

TNNetin Kanavuoren konesali on rakennettu luolastoon, joka on aiemmin toiminut puolustusvoimien patruunatehtaana ja suunniteltu kestämään 1000 kilon lentopommi. Tärinävaimennettua tilaa ympäröi vähintään 7 metrin paksuinen kallioseinämä. Luolaston 13 000 neliömetristä on nyt käytössä 1500 m2 konesalitilana, jota voidaan laajentaa tarvittaessa nopeasti. Konesalin tuottamaa hukkalämpöä hyödynnetään luolaston lämmittämisessä.

Kanavuoren konesali sijaitsee hyvien yhteyksien päässä Jyväskylässä. Data kulkee Kanavuoresta Helsinkiin TNNetin omaa, kahdennettua tietoliikenneverkkoa pitkin. Kaikki kriittiset toiminnot on vähintään kahdennettu ja tila täyttää mm. TIER 3- ja VAHTI-standardien vaatimukset. Myös ISO 27001 -standardointiprosessi on käynnissä.

Konesalin infrastruktuuri koostuu Schneider Electricin energiatehokkaista laitteistoista, joihin kuuluvat muun muassa mittava sähkönjakelujärjestelmä, modulaarinen UPS-järjestelmä, kohdennetusti tehontarpeen mukaan viilentävät rivijäähdyttimet, laitekaapit sekä suljetut kuumat käytävät. Laitteistoinfrastruktuuri on helposti laajennettavissa kapasiteetin kasvaessa.

”Olemme iloisia siitä, että yhteistyö Schneider Electricin ja TNNetin välillä jatkuu entistä syvempänä. Kanavuoren konesali on erinomainen esimerkki suomalaisten datakeskusten turvallisuudesta ja toimintavarmuudesta”, sanoo Sami Lakio Schneider Electricin IT-liiketoimintayksiköstä.

TNNetin konesali palvelee erikokoisten yritysten tarpeita, sillä laitekaappitilaa voi vuokrata tarpeen mukaan joko yhden tai useamman oman laitekaapin tai tilaa jaetusta laitekaapista. Kanavuoren konesali toimii myös erinomaisesti varmistuskohteena, josta tiedot voidaan palauttaa ongelmatilanteessa.

Osmo Hiltunen
TNNet Oy
Hallintojohtaja
p. +358 40 738 4906