Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » IBM:n kehittämä 3D-potilasmalli parantaa terveydenhuollon laatua

IBM

IBM:n kehittämä 3D-potilasmalli parantaa terveydenhuollon laatua

Julkaistu: 12.03.2009 klo 09:20
Julkaisija: IBM

IBM:n kehittämä kolmiulotteinen potilasmalli lääketieteellisten hoitotietojen visualisointiin on osoittautunut arvokkaaksi lääkäreiden työvälineeksi ensimmäisissä kenttäkokeissa.

Älykäs potilastietojärjestelmä koekäytössä tanskalaisessa Thy-Mors sairaalassa

Zürichin tutkimuslaboratorion ja Tanskan IBM:n kehittämä kolmiulotteinen kehon tietokonemalli ”avatar” nopeuttaa ja helpottaa hoitohenkilökunnan työtä potilaan diagnoosin määrittämisessä ja hoitohistorian läpikäymisessä. ”Avatariin” on linkitetty tiedot potilaan hoitohistoriasta ja diagnoosiin tarvittavaa taustainformaatiota. Esimerkiksi tietyn ruumiinosan klikkaaminen kolmiulotteisessa mallissa vie lääkärin suoraan siihen liittyvään hoitohistoriaan tai taudinkuvauksiin. Lääkäri voi myös halutessaan tutkia mallia eri kulmista ja etäisyyksiltä, sekä vaihtaa näkymiä tarkastellakseen esimerkiksi lihaksistoa tai sisäelimiä.

Tanskalaisessa Thy-Mors sairaalassa koekäytössä olevasta järjestelmästä on saatu hyviä tuloksia. Lääkäri näkee "avatarista" nopeasti kokonaiskuvan potilaan lääketieteellisestä tilasta ja saa lisäksi tietoa, joka ei suoranaisesti liity potilaan sen hetkiseen vaivaan, mutta on kuitenkin tärkeää tietoa hoidon kannalta. Kolmiulotteinen malli myös helpottaa lääkärin ja potilaan välistä kommunikointia. Potilaan ja lääkärin yhteisymmärrys paranee, kun ruumiinosat voidaan esittää helposti omaksuttavassa muodossa.

IBM:n kehittämä älykäs potilastietojärjestelmä on merkittävä askel tulevaisuuden sähköiseen terveydenhuoltoon. Se mahdollistaa laadukkaamman ja tehokkaamman terveydenhuollon ja potilaiden hoitohistorian entistä yksinkertaisemman ylläpidon. IBM:n ja Thy-Mors sairaalan pilottiprojekti alkoi vuonna 2008.

Laajempi englanninkielinen tiedote.

Lisätietoja IBM:stä (NYSE: IBM) Internetissä:
www.ibm.com/fi
Kuvamateriaalit ja kuvatekstit Internetissä:
Screenshot of the visual patient record software - organ view
Screenshot of the visual patient record software - a close-up view of the heart
Screenshot of the visual patient record software - view of basic patient information
Screenshot of the visual patient record software - a close-up view of the treated area
Dr. Hardy Christoffersen, chief surgeon at Thy Mors Hospital
Dr. Hardy Christoffersen with a colleague