Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Fjord ennustaa vuoden 2016 digitaaliset trendit: mikrohetket, atomisoituvat sovellukset ja muotoiluajattelu muovaavat kuluttajakokemusta

Julkaistu: 15.12.2015 klo 08:41
Julkaisija: Accenture

Globaali palvelumuotoiluyhtiö Fjord on julkaissut jokavuotisen trendiraporttinsa, jossa se tarkastelee vuoden 2016 merkittävimpiä digitaalisia trendejä. Uusimmassa raportissa punaisena lankana ovat jatkuvasti muuttuvat elävät palvelut, jotka mukautuvat kuluttajien muuttuviin odotuksiin ja vaatimuksiin reaaliajassa. Digitaalisia palveluita myös kulutetaan pienemmissä osissa kuin aikaisemmin ja lyhyempiä aikoja kerrallaan. Trendit eivät kuitenkaan rajoitu pelkästään teknologiaan: monissa organisaatioissa on tarve tuoda muotoilu osaksi myös työntekijöiden kokemusta ja organisaation toimintatapaa.

”Muotoiluajattelu on saanut myös Suomessa innostuneen vastaanoton”, kertoo Fjord Helsingin muotoilujohtaja Phillip Lindberg. ”Asiakkaamme haluavat nyt siirtyä vauhdilla suunnittelusta tekemiseen, ja muutos tuo heille uudenlaisia haasteita. Maailma ja ihmisten odotukset muuttuvat koko ajan nopeammin. Organisaatioiden on kyettävä tarttumaan mahdollisuuksiin vikkelämmin ja kehittämään omaa lähestymistapaansa muotoiluun.”

Trends 2016 -raportin 10 kuluttajakokemuksia muovaavaa digitaalista trendiä:

1. Kuuntelevat laitteet: Uusin puettava teknologia ja muut älylaitteet vastaavat äänikomentoihin ja tulkitsevat tuottamaamme dataa – ne oppivat käyttäjiltään ja tuottavat vastauksiksi reaaliajassa tarkoituksenmukaisia, ”mikrohetkiin” sidottuja kokemuksia.
  2. Palveluilla on käytöstavat: Big data tuo mukanaan vastuun. Kuluttajien digitaalinen luottamus on ansaittava. Edelläkävijäyrityksissä yksityisyydensuojan käytännöt on sisäänrakennettu teknologioihin ja palvelumuotoiluun alusta lähtien.
  3. Työntekijäkokemus (EX): Ihmisten odotukset ja vaatimukset palvelukokemusten suhteen leviävät vapaa-ajalta myös työpaikoille. Työntekijäkokemuksen palvelumuotoilu tulee muuttamaan työpaikan prosesseja, organisaatiorakennetta ja kulttuuria.
  4. Katoavat sovellukset: Yhden toiminnon sovellukset eivät enää täytä arkea tai mobiililaitteita – sovellukset ”atomisoituvat”, eli sulautuvat osaksi alustoja ja kolmannen osapuolen palveluja. Osa toiminnoista tulee täysin automatisoitumaan.
  5. Luksusta kaikille: Digitaaliset kokemukset ovat tuoneet kaikkien ulottuville ennen harvojen saatavilla olleet palvelut autonkuljettajista henkilökohtaisiin ostosavustajiin ja finanssineuvojiin.
  6. Asiakaslähtöiset julkiset palvelut: Julkishallinto on siirtymässä ”yhden koon” palvelumallista yksittäisten kansalaisten tarpeet huomioiviin palveluihin.
  7. Terveydestä uusi valuutta: Oman terveyden seuraaminen ei ole enää ainoastaan pienen digiorientoituneen kuluttajaryhmän aluetta. Kuluttajat hyödyntävät pian terveysteknologiaa laajasti hyvinvointinsa mittaamiseen. Myös vakuutusyhtiöt ovat ymmärtäneet terveysteknologian hyödyt ja kehittävät uudenlaisia vakuutuspalveluja, jotka pohjautuvat esimerkiksi hyvinvointirannekkeiden tuottamaan dataan.
  8. Virtuaalitodellisuudesta vihdoin totta: Virtuaalitodellisuudesta tulee valtavirtaa, kun muun muassa Sony, Oculus ja Samsung tuovat kuluttajatuotteensa markkinoille vuonna 2016. Samalla näemme virtuaalitodellisuudelle uusia sovelluskohteita esimerkiksi opetuksen, virtuaalimatkailun ja tieteellisen tutkimuksen alueilla.
  9. Yksinkertaisempaa arkea: Uusia innovaatioita vyöryy elämäämme kiihtyvällä tahdilla ja joudumme päivittäin tekemään yhä enemmän valintoja ja päätöksiä. Digitaaliset palvelut, jotka ennakoivat tarpeemme tai automatisoivat yksinkertaisia valintoja, voivat helpottaa arkeamme merkittävästi.
  10. Palvelukeskeistä liiketoimintaa: Muotoiluajattelu ohjaa yrityksiä, jotka haluavat muuttaa asiakkaidensa ja työntekijöidensä elämää. Ihmiskeskeisessä lähestymistavassa nämä yritykset hyödyntävät palvelumuotoilua ongelmanratkaisuun kaikkialla organisaatiossaan. Näin fokus on käytännön tekemisessä pelkän suunnittelun sijaan.

”Digitalisaatio muuttaa käsitystämme palveluista samalla kun fyysinen maailma kytkeytyy tiiviimmin osaksi digitaalista maailmaa. Yritysten pitää ymmärtää muuttunutta toimintaympäristöä sopeutuakseen siihen ja tarttuakseen uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin”, kertoo Accenture Interactiven Pohjoismaiden johtaja Mattias Boman. ”Trends-raportin tarkoituksena on provosoida, inspiroida ja jakaa tietoa, mutta ennen kaikkea tarjota muotoilunäkemystä ja neuvoja nopeasti muuttuvien kuluttajakokemusten maailmassa.”

Lisätietoja Trends 2016 -raportista:
Trends 2016 -raportti perustuu Fjordin yli 750 asiantuntijan kokemukseen ja näkemykseen, kolmannen osapuolen tekemiin tutkimuksiin sekä asiakastyöhön. Lue koko raportti osoitteessa trends.fjordnet.com tai osallistu keskusteluun Slidesharessa.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Antti Routto
Nordics Marketing & PR Lead
antti.routto@fjordnet.com

Accenture
Accenture on johtava globaali strategian, konsultoinnin, digitaalisuuden, teknologian ja ulkoistamisen asiantuntijapalveluita ja -ratkaisuja tarjoava yritys. Accenture auttaa asiakkaitaan tehostamaan liiketoimintaansa ja luomaan sidosryhmilleen kestävää arvoa vankan kokemuksensa, yli 40 toimialaa ja kaikki liiketoiminta-alueet kattavan osaamisensa sekä maailman laajimman toimitusverkostonsa avulla – yhdistämällä liiketoiminnan ja teknologian. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 358 000 ammattilaista, jotka palvelevat asiakkaita yli 120 maassa ja kehittävät innovaatioita, joilla parannetaan tapaa, jolla maailma toimii ja elää. www.accenture.com.

Fjord on osa Accenture Interactivea. Se tarjoaa muotoilun ja innovaation konsulttipalveluja, jotka määrittävät uudelleen ihmisten suhteen heitä ympäröivään digitaaliseen ja fyysiseen maailmaan. Luomme muotoilun avulla palveluita, joita ihmiset rakastavat. Autamme maailman johtavia yrityksiä yksinkertaistamaan ja virtaviivaistamaan monimutkaisia järjestelmiä yhdistämällä ihmiskeskeisen lähestymistavan ja koetellut menetelmät. Fjord on perustettu vuonna 2001. Sen palveluksessa työskentelee yli 750 muotoilun ja innovaation asiantuntijaa 19 kaupungissa ympäri maailman, mukaan lukien Atlanta, Austin, Berliini, Chicago, Helsinki, Hong Kong, Istanbul, Lontoo, Los Angeles, Madrid, Milano, New York, Pariisi, San Francisco, São Paulo, Seattle, Sydney, Toronto ja Tukholma. Lisätietoja https://www.fjordnet.com ja Twitter @fjord.