Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Ensimmäiset automaattiautot tieliikenteeseen Suomessa

Trafi

Ensimmäiset automaattiautot tieliikenteeseen Suomessa

Julkaistu: 14.07.2016 klo 14:56
Julkaisija: Trafi

Trafi myöntää kolmelle suomalaiselle tutkimusorganisaatiolle koenumerokilvet automaattiautojen testaamista varten tieliikenteessä.

Suomen ensimmäiset koenumerokilvet automaattiautojen testaamiseen on myönnetty Metropolia AMK:lle ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:lle. Automaattiautojen testaaminen alkaa pääkaupunkiseudulla heinä-elokuun vaihteessa ja Tampereella syyskuussa. Tieto Oyj:lle koenumerokilvet tullaan myöntämään elokuussa.

Metropolia testaa automaattisia piensähköbusseja Helsingissä, Espoossa ja Tampereella osana Sohjoa-hanketta. Hankkeen tavoitteena on luoda suomalaisille yrityksille avoin innovaatioalusta uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämiselle sekä lisätä kaupunkien ja niiden asukkaiden ymmärrystä liikkumisen murroksesta. Busseja kokeiltiin jo viime vuoden Vantaan asuntomessuilla, mutta nyt niiden käyttöä laajennetaan muun liikenteen joukkoon.

Tieto ja VTT testaavat henkilöautojen automaatiotoiminnallisuuksia kaupunkiliikenteessä osana Tampereen alueelle sijoittuvaa UrbanAutoTest-hanketta. Hankkeessa kehitetään automaattiajoneuvojen toiminnallisuuksien ja tilannetietoisuuden lisäksi myös testaamista helpottavia työkaluja ja menetelmiä, erityisesti kotimaisten pk-yritysten tarpeita ajatellen. Testattavia toiminnallisuuksia ovat esimerkiksi ajoneuvojen keskinäinen langaton tiedonvaihto sekä ympäristön havainnointi.

Kokeilureittien liikennejärjestelyt suunnitellaan tapauskohtaisesti tiestä vastaavien viranomaisten ja kokeilun toteuttavan organisaation kesken. Kustakin kokeiluista on myös laadittu Trafille erillinen turvallisuussuunnitelma. Trafi rohkaisee automaattiajamisen kokeiluihin ja tarjoaa tukea niiden suunnitteluun.

Lisätietoja

Automaatiokokeiluista: http://www.trafi.fi/liikennelabra/kokeilut/automaattiautokokeilut
Sohjoa-hankkeesta: http://www.sohjoa.fi

Trafi