Etusivu » Tiedotteet » Tietotekniikka » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Horisontti avaa uusia ovia nanopinnoittajalle

Tekes tiedottaa

Ajankohtaista Uudeltamaalta: Horisontti avaa uusia ovia nanopinnoittajalle

Julkaistu: 13.08.2015 klo 10:44
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Espoolainen Picosun Oy on osallistunut vuosien varrella lukuisiin EU-tutkimusohjelmiin. Horisontti 2020 tarjoaa ohutkalvoteknologian huippuosaajalle mahdollisuuden kartoittaa alan kehityssuuntia ja asiakastarpeita, viedä eteenpäin omaa tuotekehitystä sekä löytää uusia yhteistyöverkostoja ja kumppanuuksia.

Espoolaisen Picosunin kasvupolku on moneen pk-yritykseen nähden varsin poikkeuksellinen. Yhtiön kulmakivenä oleva ALD-pinnoitusteknologia keksittiin ja patentoitiin jo 1970-luvun alussa yrityksen hallituksen jäsenen, TkT Tuomo Suntolan toimesta. Todellisia kasvumarkkinoita atomikerroksiin perustuvalle nanopinnoitukselle on alkanut kuitenkin löytyä vasta vuosituhannen vaihteen jälkeen.

Picosunin pinnoitusteknologian tärkein käyttäjä on puolijohde- ja elektroniikkateollisuus, kuten IC-komponenttien, anturien, III-V –laitteiden ja MEMS:ien valmistajat. Kiinnostus korkealuokkaista, ympäristöystävällistä pinnoitusvaihtoehtoa kohtaan kasvaa projektipäällikkö Satu Ekin mukaan jatkuvasti myös muilla teollisuuden aloilla.

"Teknologiaa voidaan käyttää mikroelektroniikan lisäksi mm. mekaanisten osien suojauksessa, LED:ien ja muiden optisten komponenttien sekä bioyhteensopivien pinnoitteiden valmistuksessa lääketieteellisissä sovelluksissa. Käyttökohteita ja kasvupotentiaalia on siis valtavasti", Ek listailee.

Kasvua tutkimusohjelmien kautta

Vuonna 2004 perustettu Picosun on kasvanut kymmenessä vuodessa lähes 20 miljoonan euron liikevaihtoa tekeväksi ja itsensä ja kumppanuusverkostojen kautta yli sata huippuosaajaa työllistäväksi vientiyritykseksi. Viennin osuus liikevaihdosta on peräti 95 prosenttia, ja myös tutkimus- ja tuotekehitys on vahvalla pohjalla: noin kolmanneksella yrityksen henkilöstöstä on tohtorin tutkinto.

TkT Satu Ekin mukaan vahva tuotekehityskulttuuri on ollut yksi avainväylä kansainvälistymiseen. Yritys on ollut mukana mm. lukuisissa EU:n 7. puiteohjelman yhteishankkeissa. Horisontti 2020:ssa se osallistuu kolmeen eri hankkeeseen.

"Seuraamme tiiviisti huipputeknologian kehitystä ja olemme olleet alusta lähtien aktiivisesti mukana EU-ohjelmissa. Nykyisin meitä myös pyydetään suoraan mukaan", Ek kertoo.

Arvokkaita kontakteja

Satu Ek muistuttaakin, että EU-hankkeissa todelliset hyödyt ovat jotain muuta kuin pelkkä rahoituspäätös.

"Tutkimuskonsortioissa syntyy kontakteja ja asiakkuuksia, joista moni suomalaisyritys voisi muuten vain haaveilla. Ne ovat pitkässä juoksussa paljon arvokkaampia kuin yksi myönteinen rahoituspäätös. Tämä kannattaa ensikertalaisen tai hakua vasta miettivän aina muistaa", Ek painottaa.

Horisontti-ohjelman yrityspainotus saa tutkimuspäälliköltä selkeästi plussaa. Huippututkimusta tarvitaan, mutta vähintään yhtä tärkeää on tunnistaa asiakkaiden tarpeet ja markkinoiden kehityssuunnat. Ja niihin saa parhaiten tuntumaa yritysverkostojen ja kumppanuuksien kautta.

"Sopimukset ovat kuitenkin EU-hankkeissa varsin monimutkaisia. Tässä kohtaa Tekesin EU-asiantuntijoilta on saanut pykäläviidakkoon kullanarvoista apua ja neuvontaa. Lisäksi Tekesin EU:n tutkimus- ja innovaatio-ohjelmat -yksikön järjestämät uusien ohjelmahakujen tiedotustilaisuudet ovat olleet hyödyllisiä tapahtumia uusiin projektiaihioihin ja kumppaneihin tutustumiseksi", Ek kiittelee.

Juhana Kostamo
puh. 050 321 1955
juhana.kostamo @ picosun.com

Satu Ek