Nykykuluttajat ovat armottomia ja kärsimättömiä. Siksi oikeanlaiset designprosessit ovat kaiken A ja O, kun halutaan varmistaa, että asiakkaat huomaavat, että heidän tarpeensa on otettu huomioon asiakaskokemusten suunnittelussa. Kolme pohjoismaista yritystä antaa inspiraatiota hyviin designprosesseihin.
Monet meistä ovat yrittäneet ladata sovellusta uudestaan pian sen jälkeen, kun olemme poistaneet sen puhelimesta. Jos sovellus tai tuote ei toimi heti, lopetamme sen käytön, ja kestää kauan ennen kuin annamme yritykselle anteeksi huonon kokemuksen.
Mutta miten luodaan hyvin toimivia designprosesseja, jotka tuottavat johdonmukaisia asiakaspolkuja ja lopulta tyytyväisiä ja uskollisia asiakkaita?
Adobe ja Creative Review -lehti haastattelivat designtoimisto Bang & Olufsenin, fintech-yritys iZettyn ja kodinkonejätti Electroluxin suunnittelupäälliköitä. He antavat oman arvionsa siitä, miten luodaan hyvä designprosessi.
#1 Aika - Uudet tuotteet nopeammin kaupan hyllyyn
Tanskan design-ikoni Bang & Olufsen jos kuka tietää, että yrityksen on nykyään tehtävä töitä nopeammin pysyäkseen mukana teknologian kehityksessä. He pyrkivät erityisesti vähentämään aikaa konseptikehityksen alkamisesta siihen, että tuote löytyy kaupan hyllyltä.
Bang & Olufsenilla suurena etuna on, että työtä tehdään digitaalisten prototyyppien kanssa. Silloin tuotteita voidaan kehittää nopeasti, sanoo Kresten Bjørn Krab-Bjerre, Bang & Olufsenin Sound Conceptin vanhempi johtaja. Myös prototyyppien 3D-tulostus on auttanut Tanskan designin aarretta säästämään aikaa. Viimeisten vuosien aikana yritys on onnistunut vähentämään ideasta tuotteeksi kuluvaa aikaa 30-50 prosenttia.
Lue lisää Kresten Bjørn Krab-Bjerren ajatuksia ja näkökulmia designiin raportin sivulta 16.
#2 Kokeilu – Kuluttajat
Ruotsin iZettle on menestynyt kehittämällä älypuhelimen korttipäätteen, jonka avulla ihmiset voivat siirtää rahaa toisilleen, ja yritykset puolestaan voivat hyväksyä korttimaksut ilman tavallista maksupäätteellä tapahtuvaa maksua. Tuotesuunnittelupäällikkö Jason Gregoryn mukaan käyttäjätestaus on ollut suureksi avuksi kehitettäessä iZettle -ratkaisuja. Paitsi että suunnittelijat antavat palautetta toisilleen tuotteen kehitysvaiheessa, he saavat myös arvokkaita näkemyksiä käyttäjätestauksen avulla. Prototyypit sekä alfa- ja beta-testaus auttavat löytämään virheitä nopeasti ja kehittämään tuotetta.
Lue lisää Jason Gregory ajatuksia ja näkökulmia designiin raportin sivulta 24.
#3 Kosketus – Ihminen keskiössä
Ruotsalainen elektroniikkajätti Electrolux antaa suunnittelijoilleen tilaa tehdä luovia ratkaisuja helpottamaan kuluttajien elämää. Electroluxin suunnittelijat keskittyvät tekemään toiminnallisuudesta kokemusta, joka vetoaa tunteisiin, ja jossa tuotteiden design ja toiminnallisuus stimuloivat kokemuksina kaikkia aisteja. Tuotteiden on parannettava ihmisten päivittäistä elämää, ja siksi suunnittelijoiden on tarjottava "inhimillinen kosketus", jossa ihminen on keskiössä. Näin sanoo designjohtaja Thomas Johansson.
Lue lisää Thomas Johanssonin ajatuksia ja näkökulmia designiin raportin sivulta 20.
Lue koko raportti täältä.
Tutkimuksesta
Adobe teki tutkimuksen yhteistyössä Creative Review -lehden kanssa. Haastateltavana oli 10 designjohtajaa ympäri maailmaa.
Lisätietoja:
Adobe Systems Nordic
Jes Schyum
+45 26 70 46 70
[email protected]
Hill+Knowlton Strategies
Kia Yliperttula
+358 40 579 5913
[email protected]
Adobe Systems
Adobe muuttaa maailmaa digitaalisilla kokemuksilla. www.adobe.com/fi
© 2018 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved. Adobe and the Adobe logo are either registered trademarks or trademarks of Adobe Systems Incorporated in the United States and/or other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1