Etusivu » Tiedotteet » Tietokoneet » Teknologiateollisuus hylkäsi tietoalojen sovintoehdotuksen

Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus hylkäsi tietoalojen sovintoehdotuksen

Julkaistu: 06.11.2011 klo 22:47
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Hyväksyessään Teknologiateollisuuden ja YTN:n välisen sovintoehdotuksen Teknologiateollisuus joutui hylkäämään valtakunnansovittelijan 6.11. antaman sovintoehdotuksen tietotekniikan palvelualojen sopimusratkaisuksi. Tietoalojen palkansaajajärjestöjen julistamia lakkoja on alkamassa 7.11. alkaen kohdistettuina alan suurimpiin yrityksiin.

Palkansaajapuolen järjestömuutosten seurauksena Teknologiateollisuus on neuvotellut tietoalojen työehtosopimuksesta YTN:n ja Tietoalojen toimihenkilöt ry:n kanssa. Neuvottelujen keskeydyttyä valtakunnansovittelija antoi työriidan ratkaisemiseksi sovintoehdotuksen, joka sisälsi Teknologiateollisuuden ylempiä toimihenkilöitä vastaavat palkkaratkaisut raamisopimuksen perusteella.

Keskeinen hylkäämisperuste oli se, että sovintoehdotuksesta puuttui Teknologiateollisuuden tärkeänä pitämä työrauhakirjaus. Vastaava kirjaus on Teknologiateollisuuden ja YTN:n välisessä sopimuksessa, ja sen tarkoitus on estää alan käyttöä painostuskeinona YTN:n tavoitellessa sopimusoikeuksia muilla toimialoilla. Erityisen tärkeäksi asian tekee tietotekniikan palvelualojen luonne ja kytkeytyminen käytännössä kaikkiin toimialoihin.

Varatoimitusjohtaja Risto Alanko, puh. 040 502 6411

Ryhmäpäällikkö Jarkko Ruohoniemi, puh. 09 1923 322