Etusivu » Tiedotteet » Tietokoneet » Teknologiateollisuuden tietoaloille työehtosopimusratkaisu

Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuuden tietoaloille työehtosopimusratkaisu

Julkaistu: 09.11.2011 klo 18:26
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus sekä Ylemmät toimihenkilöt YTN ja Tietoalojen toimihenkilöt hyväksyivät valtakunnansovittelija Esa Longan tänään jättämän toisen sovintoehdotuksen. Tänään annettuun ehdotukseen sisältyy Teknologiateollisuuden tärkeänä pitämä työrauhakirjaus. Sen mukaan YTN ei käytä tietoaloja muiden toimialojen painostamiseen työehtosopimusratkaisuihin. Hyväksymisen myötä tietoalojen 7.11. alkanut lakko loppuu ja laajennukset peruuntuvat.

Valtakunnansovittelija antoi työriidan ratkaisemiseksi jo sunnuntaina sovintoehdotuksen teknologiateollisuuden ylempiä toimihenkilöitä vastaavaksi palkkaratkaisuksi. Sovintoehdotus ei kuitenkaan sisältänyt Teknologiateollisuuden tärkeänä pitämää työrauhakirjausta. ”Nyt hyväksytty kirjaus vastaa Teknologiateollisuuden ja YTN:n muilla sopimusaloilla olevia työrauhakirjauksia. Sen merkitystä korostaa vielä se, että tietotekniikan palvelualat kytkeytyvät käytännössä kaikkiin toimialoihin”, Teknologiateollisuuden varatoimitusjohtaja Risto Alanko toteaa.

Sovintoehdotuksen mukaan palkkaratkaisuista neuvotellaan ensisijaisesti yrityksissä. ”Yrityskohtaisen sopimisen merkitystä korostavat suuret erot yritysten taloudellisissa tilanteissa ja näkymissä”, Teknologiateollisuuden ryhmäpäällikkö Jarkko Ruohoniemi toteaa.

Sopimuksiin sisältyy myös toissijainen menettely, jossa palkkojen tarkistus perustuu raamisopimuksen pohjalta määriteltyyn yleiskorotukseen ja paikallisesti sovittavaan yrityskohtaiseen erään. Ruohoniemi pitää tärkeänä, että yrityskohtainen erä kohdennetaan kannustavasti työtuloksen, pätevyyden ja suorituksen perusteella. ”Tehtävistä riippuen erän käytössä voidaan päätyä myös erilaiseen käsittelyyn yrityksen sisällä. Ellei erän käytöstä päästä sopimukseen, voivat osapuolet pyytää liittojen kannanottoa tai ehdotusta sen käytöstä”, Ruohoniemi jatkaa. Mikäli osapuolet eivät saavuta yhteisymmärrystä erän käytöstä tämänkään jälkeen, se maksetaan yleiskorotuksena.

Keskusjärjestöjen raamiin perustuva toissijainen palkkaratkaisu merkitsee ensimmäiselle vuodelle 1,6 %:n yleiskorotusta ja 0,8 %:n yrityskohtaista erää. Toiselle vuodelle toissijainen vaihtoehto sisältää 1,3 %:n yleiskorotuksen ja 0,6 %:n yrityskohtaisen erän 1.11.2012 alkaen.

Palkansaajapuolen viime elokuun järjestömuutosten seurauksena Teknologiateollisuus neuvotteli tietoalojen työehtosopimuksesta YTN:n ja Tietoalojen toimihenkilöt ry:n kanssa.

Ryhmäpäällikkö Jarkko Ruohoniemi, puh. 09 1923 322
Varatoimitusjohtaja Risto Alanko, puh. 040 502 6411