Etusivu » Tiedotteet » Tietokoneet » Puoli miljoonaa perusopetukseen ja oppimisen kehittämiseen

Teknologiateollisuus ry

Puoli miljoonaa perusopetukseen ja oppimisen kehittämiseen

Julkaistu: 12.12.2011 klo 17:00
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö jakoi yhteensä puoli miljoonaa euroa matemaattisluonnontieteellisten aineiden, tietotekniikan ja teknologian perusopetusta edistäville hankkeille.

Säätiön syyskuiseen hakuun tuli yhteensä 73 hakemusta yleissivistävistä kouluista ja niiden toimintaa tukevilta tahoilta. Näistä rahoitusta päätettiin antaa 13 hankkeelle yhteensä 500 000 euroa. Apurahat jaettiin 12. joulukuuta Helsingissä.

”Hakemuksia arvioitaessa kiinnitimme huomiota muun muassa hankkeen uutuusarvoon, sen monistuskelpoisuuteen sekä luonnollisesti sopivuuteen säätiön missioon”, summaa Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön asiamies Mervi Sibakov.

Elämyksellistä matematiikkaa

”Toivoimme hakemuksia erityisesti alakouluilta, sillä on tärkeää lisätä kiinnostusta matematiikkaan jo siinä vaiheessa. Rahoitusta saaneissa onkin mukana hankkeita, jotka kehittävät elämyksellistä matematiikan opetusta alakouluikäisille”, Sibakov sanoo tyytyväisenä.

Hyvä esimerkki tällaisesta on Summamutikka-keskus, joka järjestää matematiikkakerhoja ja -leirejä lapsille ja nuorille. Toimintaa ohjaavat matematiikan opettajiksi tähtäävät nuoret. Hanke sai rahoitusta jo kolmannen kerran.

Myös Päivölän kansanopiston symbolista laskentaa kehittävä hanke, Oulun normaalikoulun matematiikkadiplomi ja Rovaniemen Lyseonpuiston lukion kansainvälinen e-oppimishanke tähtäävät matematiikan oppimisprosessien kehittämiseen oppilaiden tarpeita vastaaviksi – usein tietotekniikkaa hyödyntäen. Rahoitusta saivat myös Suomen matemaattisen yhdistyksen valmennusjaosto, joka tukee matematiikkakilpailuihin osallistuvia nuoria ja matemaattisen ajattelun oppimisympäristöä (MATH) kehittävä Oriveden yhteiskoulu.

Peleistä innostusta

Jyväskylän yliopisto sai rahoitusta suurta suosiota saavuttaneiden peliohjelmointikurssien ja -leirien järjestämiseen. Peliteemaa käytetään myös Helsingin normaalilyseon hankkeessa, jossa yläkoululaiset oppivat luonnontieteitä erilaisten oppimispelien avulla.

Yhteistä monille rahoitusta saaneille hankkeille on se, että kurssit ja metodit ovat ajasta ja paikasta riippumattomia – ja sellaisenaan käytettävissä valtakunnallisesti. Esimerkiksi Koulutuskeskus Salpauksen Lisätyn todellisuuden -oppimisalusta mahdollistaa 3D-mallien käytön opetuksessa ja Helsingin yliopiston avoin ohjelmointiverkkokurssi MOOC madaltaa kynnystä opetella ohjelmoinnin alkeita.

asiamies Mervi Sibakov, puh. 09 192 3326, gsm 040 772 2882,
mervi.sibakov(at)teknologiateollisuus.fi.

Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön tarkoituksena on Teknologiateollisuuden edustamien toimialojen osaamista, kehittämistä ja kilpailukykyä tukevan koulutuksen, tutkimuksen sekä alalle suotuisan ja innovatiivisen toimintaympäristön edistäminen. Säätiö toteuttaa tarkoitustaan neljällä tavalla: tukemalla merkittäviä monitieteisiä ja kansainvälisiä hankkeita, rahoittamalla teknologiateollisuuden toimialoja tukevia perustutkimus- ja koulutushankkeita, palkitsemalla ansioituneita matematiikan opettajia ja oppilaita sekä lähettämällä stipendiaatteja yhdysvaltalaisiin huippuyliopistoihin. Säätiö on perustettu vuoden 2003 lopussa, jolloin sen peruspääomaksi merkittiin sata miljoonaa euroa.