Etusivu » Tiedotteet » Tietokoneet » Mobiiliverkoissa liiikkuva data tuplaantui vuodessa

Ericsson

Mobiiliverkoissa liiikkuva data tuplaantui vuodessa

Julkaistu: 04.06.2013 klo 08:35
Julkaisija: Ericsson

Ericssonin tänään julkaistun Mobility Report -tutkimuksen mukaan mobiiliverkkojen dataliikenne kaksinkertaistui viime vuoden ensimmäisestä neljänneksestä tämän vuoden vastaavaan ajankohtaan. Vuoteen 2018 mennessä mobiiliverkoissa kulkevan datan määrän odotetaan kasvavan 12-kertaiseksi.

”Mobiilidataliikenteen kasvun taustalla on monia syitä. Yhä useampi käyttää verkkoa liikkeellä ollessaan, yhä useampien mobiililaitteiden kautta ja yhä suurempaa tietomäärää käsitellen. Lisäksi älypuhelimia myydään koko ajan enemmän – alkuvuodesta jo noin 50 prosenttia kaikista myydyistä puhelimista oli älypuhelimia”, kertoo Suomen Ericssonin toimitusjohtaja Olli Sirkka.

Mobiiliverkoissa liikkuvista sisällöistä videokuva on nykyään suurin ja nopeimmin kasvava dataliikenteen laji. Jo 30 prosenttia kaikesta älypuhelinten kautta kulkevasta liikenteestä on videota. Ericsson ennustaa, että videodatan määrä kasvaa vuosittain 60 prosenttia, ja vuoden 2018 lopussa videokuva muodostaa noin puolet maailman mobiilidataliikenteestä.

Ericssonin uudesta tutkimuksesta selviää myös, että 4G-verkot (LTE) leviävät aiemmin odotettua nopeammin. Vuonna 2012 LTE-verkot kattoivat 10 prosenttia maailman väestöstä. Ericsson arvioi LTE-verkkojen maailmanlaajuisen väestöpeiton olevan viiden vuoden päästä jo noin 60 prosenttia.

LTE-tekniikka yleistyy erityisen nopeasti varsinkin Pohjois-Amerikassa. Euroopassa kehitys on ollut hitaampaa osittain sen vuoksi, että alueella on hyvin kehittyneet 3G-verkot. Euroopassa LTE kasvaa aluksi joissakin kehittyneimmissä maissa kuten Suomessa, ja on saatavilla useimmissa maissa vuoteen 2018 mennessä.

Älypuhelinten käyttäjät sosiaalisessa mediassa lähes 1,5 tuntia päivässä

Videoiden jälkeen eniten dataliikennettä älypuhelimissa aiheuttaa sosiaalinen verkostoituminen, joka käsittää noin 15 prosenttia dataliikenteestä. Kun dataliikenteessä liikkuvien bittien sijaan vertaillaan ihmisten ajankäyttöä, älypuhelinten käyttäjät viihtyvät pisimpään sosiaalisen median parissa. Älypuhelinten käyttäjät viettävät keskimäärin jopa 85 minuuttia päivässä sosiaalisen median palveluissa.

”Älypuhelinten ja sovellusten käytön räjähdysmäisen kasvun vuoksi on kiinnitettävä erityisesti huomiota matkapuhelinverkon suorituskykyyn ja siihen, riittääkö se pyörittämään sovelluksia hyväksyttävällä laatutasolla. Älypuhelinten käyttäjistä keskimäärin 30 prosenttia kohtaa ongelmia joka päivä selatessaan puhelimillaan verkkoa tai käyttäessään siinä olevia sovelluksia. Sosiaalisen median ja verkkoselailun kohdalla käyttökokemukseen vaikuttaa, kuinka nopeasti sivut latautuvat näytölle. Jokainen ylimääräinen sekunti lisää todennäköisyyttä, että käyttäjä ei jaksa enää odottaa”, sanoo Olli Sirkka.

Mobily Report -tutkimus löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta:

www.ericsson.com/thinkingahead/consumerlab

Poimintoja tutkimustuloksista

• Dataliikenne mobiiliverkoissa kaksinkertaistui vuoden 2012 ensimmäisestä neljänneksestä vuoden 2013 vastaavaan ajankohtaan mennessä. Dataliikenteen vuosittaisen tuplaantumisen uskotaan jatkuvan myös vuonna 2013.
  • Mobiililiittymien määrä maailmanlaajuisesti on yli 6,4 miljardia ja sen odotetaan kasvavan 9,1 miljardiin vuoden 2018 loppuun mennessä.
  • Mobiilillaajakaistaliittymien määrä on nyt noin 1,7 miljardia, kasvua vuoden takaiseen on 45 prosenttia.
  • Vuonna 2012 LTE-verkkojen väestöpeitto kaksinkertaistui edellisvuodesta ja käsitti 10 prosenttia väestöstä. Viiden vuoden päästä LTE:n väestöpeiton arvioidaan olevan noin 60 prosenttia.
  • Tammi–maalikuussa 2013 noin 50 prosenttia kaikista myydyistä matkapuhelimista oli älypuhelimia.
  • Mobiilidataliikennettä kasvattaa eniten videokuva, jota on 30 prosenttia kaikesta älypuhelinten kautta kulkevasta liikenteestä. Videon osuus kasvaa 60 prosentin vuosivauhdilla ja vastaavan luvun ennustetaan olevan noin 50 prosenttia vuonna 2018. Toisiksi eniten eli noin 15 prosenttia dataliikenteestä saa aikaan sosiaalinen verkostoituminen.
  • Eniten aikaa älypuhelinten käyttäjät kuluttavat sosiaaliseen mediaan ja verkkoselailuun. Sosiaalisen median parissa viihdytään jopa 85 minuuttia päivässä.
  • Älypuhelinten käyttäjistä keskimäärin 30 prosenttia kohtaa ongelmia joka päivä selatessaan puhelimillaan verkkoa tai käyttäessään siinä olevia sovelluksia. Verkon suorituskyvyllä on suurin vaikutus operaattoreiden asiakasuskollisuuteen.

Tietoa tutkimuksesta

Ericssonin maailmanlaajuinen ConsumerLab-tutkimusohjelma on jo yli 15 vuoden ajan tutkinut, miten kuluttajat käyttävät viestintäteknologiaa. Tutkimustulokset perustuvat vuosittain tehtäviin yli 100 000 kuluttajan haastatteluihin yli 40 eri maassa. Ericsson julkaisee uuden Mobility-tutkimuksen vuosittain.

Milla Nummenpää
Viestintäjohtaja, Ericsson

Puh. 09 299 2556 / 044 299 2556

milla.nummenpaa@ericsson.com

Ericsson on maailman johtava viestintäteknologian ja -palveluiden toimittaja. Reaaliaikaiset ja tehokkaat ratkaisumme mahdollistavat verkottuneen yhteiskunnan, joka tuo mukanaan meille kaikille edellytykset opiskella, tehdä töitä ja elää elämäämme vapaammin, kestävän kehityksen yhteiskunnissa maailman ympäri.

Tarjoamme informaatio- ja viestintäteknologian palveluita, ohjelmistoja ja infrastruktuuria teleoperaattoreille ja muille toimialoille. Nykyään yli 40 prosenttia maailman mobiililiikenteestä kulkee Ericssonin verkkojen kautta, ja asiakkaidemme verkot, joita tuemme, palvelevat yli 2,5 miljardia palvelunsaajaa.

Toimimme 180 maassa ja työllistämme yli 110 000 työntekijää. Vuonna 1876 perustetun yrityksen pääkonttori on Tukholmassa Ruotsissa. Vuonna 2012 konsernin liikevaihto oli 33,8 miljardia Yhdysvaltain dollaria (227,8 miljardia Ruotsin kruunua). Ericsson on listattu Tukholman NASDAQ OMX -pörssissä ja NASDAQ-pörssissä New Yorkissa.

www.ericsson.com
www.twitter.com/ericssonpress