Tämä varsinkin pelaajille tuttu termi vilisee usein peleistä ja pelikoneista puhuttaessa. Kaikille ei kuitenkaan välttämättä ole selvää mitä ruudunpäivitysnopeus, eli FPS tarkoittaa.
Tässä blogitekstissä sukelletaan pelaajien maailmaan ja käydään läpi tärkeimmät asiat mitä aiheesta olisi hyvä tietää.
Ruudunpäivitysnopeus, eli FPS (frames per second), on jo pitkään ollut pelaajien mittari tietokoneen suorituskyvylle. Käytännössä FPS on luku, joka kertoo kuinka monta ruutua sekunnin aikana näytölle piirretään. Pelaajille tämä on siis usein tärkeä ja merkityksellinen luku, sillä ruutujen määrällä on väliä. Mitä enemmän kuvia pystytään sekunnin aikana näyttämään, sitä sulavammalta peli näyttää. Alhainen FPS (esim. 10-20) aiheuttaa selkeästi nykivää kuvaa, jolloin pelikokemuskaan ei ole mieluinen. Vastaavasti korkeampi FPS (60+) tekee pelisessioista nautittavan kokemuksen.
Näyttöpaneelin virkistystaajuus sekä FPS liittyvät toisiinsa, vaikka eivät samaa asiaa tarkoitakkaan. Näytönohjaimen nopeus määrittää, kuinka monta kuvaa se pystyy näytölle lähettämään kun taas virkistystaajuus tarkoittaa, kuinka monta kuvaa näyttö pystyy toistamaan sekunnin aikana.
Käytännössä pelikone, joka pyörittää peliä 120 kuvaa sekunnissa, näyttää puolet sulavammalta 120hz näytöllä 60hz näyttöön verrattuna, sillä kuvia on kaksi kertaa enemmän!
Onko näytön hertsimäärää korkeammasta FPS-lukemasta sitten mitään hyötyä? Yksinkertaisesti asian voisi sanoa niin, että mitä enemmän näytönohjain luo kuvia, sen tuoreempaa informaatiota näytölle saadaan. Vaikka suurin osa kuvista menisikin hukkaan, peli kuitenkin reagoi esimerkiksi hiiren liikkeeseen ja näppäinten painalluksiin sitä nopeammin mitä suuremmaksi FPS kasvaa. Paras pelikokemus saavutetaan kuitenkin aina näytöllä, joka kykenee näyttämään mahdollisimman paljon näytönohjaimen luomista kuvista.
Ruudulla voi kuitenkin esiintyä “screen tearingia”, eli kuvan repeilyä, jos näytönohjaimen lähettämien kuvien määrässä ja näytön virkistystaajuudessa on eroja. Esimerkiksi paneelin hertsimäärää korkeammalla FPS:llä voi käydä niin, että näytönohjain syöttää näytölle enemmän kuvia kuin mitä se pystyy näyttämään, jolloin lopullinen ruudulle piirtyvä kuva voi olla yhdistelmä kahdesta eri ruudusta. Varsinkin nopeatempoisissa peleissä ruudut eivät tietenkään ole identtisiä keskenään, jolloin nämä näytölle piirtyvät yhdistelmäkuvat näyttävät vääristyneiltä ja oudoilta.
Suosituimpien näytönohjaimien valmistajat ovat kuitenkin kehittäneet teknologian, jolla FPS saadaan sovitettua näytön virkistystaajuuteen. Nvidialla tämä on nimeltään G-Sync ja AMD:lla Free-Sync. Teknologia pakottaa näytönohjaimen FPS:n ja näytön virkistystaajuuden samaan lukemaan, jolloin kuvan repeilyä ei pääse enää syntymään.
Tutustu näyttöpaneelien eroihin tästä!
30 FPS - Riittävän hyvä moniin yksinpeleihin. Voi antaa enemmän elokuvamaisen vaikutelman. Tätä alhaisemmat ruudunpäivitysnopeudet aiheuttavat jo kuvan nykimistä.
60 FPS - Pelikonsoleiden tyypillinen FPS, joka tarjoaa sulavan pelikokemuksen kaikenlaisiin peleihin.
120 FPS - Korkeahertsisen näytön kanssa liike tuntuu erityisen sulavalta ja responsiiviselta. Tarkkuutta ja nopeutta vaativissa peleissä antaa pelaajalle.
240 FPS - Ero 120FPS:n varrattuna on pieni. Näin korkeaan lukemaan mennessä puhutaan jo kilpapelaamisesta, jolloin tavoitellaan maksimaalista suorituskykyä ja tarvitaan jokainen ässä hihaan mitä voidaan saada.
Useimmat pelikonsolit pyörittävät pelejä välillä 30 - 60 FPS. Mikäli olet siis peruspelaaja, niin 240 FPS ei välttämättä ole tavoittelemisen arvoinen asia. Todella korkeisiin FPS-lukuihin päästäkseen, etenkin raskaimmissa peleissä, pitää tietokoneen olla jo varsinainen tehomylly sisältäen mm. erittäin suorituskykyisen näytönohjaimen.
Tietokoneen komponentit
Tietokoneen komponenteilla, eli osilla ja niiden suorituskyvyllä on suurin vaikutus FPS:ään. Eniten kaikista tietokoneen komponenteista merkitystä on näytönohjaimella, koska sen tehtävä on piirtää grafiikka tietokoneen näytölle. Tietokoneen prosessorilla ei ole yhtä merkittävä rooli pelin ruudunpäivitysnopeuteen kuin mitä näytönohjaimella on, mutta liian tehoton prosessori voi pahimmillaan vaikuttaa FPS:ään paljonkin ja tehdä pelikokemuksesta kehnonlaisen. Tietokoneen osien, kuten prosessorin ja näytönohjaimen tulisi olla tasapainossa keskenään, ettei mikään yksittäinen osa muodostu suorituskyvyn pullonkaulaksi. Taitonetin myymissä pelikoneissa tämä on otettu huomioon. Emolevy vaikuttaa FPS:ään hyvin vähän, jos ollenkaan. Muisti (RAM) ei niin ikään vaikuta ruudunpäivitysnopeuteen juuri lainkaan.
Grafiikka-asetukset
Pelien grafiikka-asetuksilla on valtavan iso merkitys ruudunpäivitysnopeuteen. Esimerkiksi pelkästään suuremman resoluution vaihtaminen voi laskea FPS:ää huomattavasti, koska näytönohjain joutuu renderöimään ja piirtämään enemmän pikseleitä. Parhaimpien ja huonoimpien asetuksien välillä FPS ero voi olla mittava. Suurimmat FPS:ään vaikuttavat asetukset useimmissa peleissä ovat reunanpehmennys (anti-aliasing) sekä varjot/varjojen laatu (shadows/ shadow quality). Näitä pienentämällä FPS usein kasvaa ja pelisi pyörii paremmin. Moderneissa peleissä on yleensä pelintekijän suositellut asetukset, jotka ovat hyvä lähtökohta lähteä kokeilemaan montako ruutua sekunnissa peli pyörii niillä.
Taitonetti on oululainen käytettyjä yritystietokoneita myyvä yritys. Yritys on perustettu vuonna 2005. Taitonetti myy käytettyjä tietokoneita myös Ruotsiin www.bytdator.se -verkkosivun kautta. Taitonetin Suomen-verkkokauppa on osoitteessa www.taitonetti.fi.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1