Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Väitös: Mustien aukkojen optisen säteilyn syntyperä

Väitös: Mustien aukkojen optisen säteilyn syntyperä

Julkaistu: 06.10.2014 klo 13:16

Mustat aukot ovat eräitä maailmankaikkeutemme hämmästyttävimpiä kohteita. Niitä on mahdollista tutkia käyttäen sähkömagneettista säteilyä aina radiotaajuuksilta röntgensäteilyyn. Tämän väitöskirjan aiheena on uusi ja yllättävä yhteys, joka löydettiin optisen- ja röntgenalueen säteilyn välillä. Edellisten mustien aukkojen säteilymallien ottaessa huomioon ainoastaan tavalliset termiset hiukkaset, tarvitaan tämän uuden vasta löydetyn yhteyden selittämiseksi elektroneja, jotka eivät enää ole termisessä tasapainossa ympäristönsä kanssa.

Tutkiaksemme tätä uutta ilmiötä, olemme rakentaneet uudenlaisen mallin joka kuvaa mustien aukkojen säteilyä ja selittää säteilyn syntyperää yhtäaikaisesti eri aallonpituusalueilla sekä ottaa huomioon aikaskaalat jolla nämä alueet liittyvät toisiinsa.

Master of Science in Astronomy Alexandra Veledina väittelee Oulun yliopistossa 10.10.2014. Tähtitieteen alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on Imprints of non-thermal particles on spectral and temporal properties of accreting black holes (Epätermisten hiukkasten vaikutus mustien aukkojen spektreihin ja ajallisiin ominaisuuksiin). Vastaväittäjänä toimii professori James M. Stone (Princeton University, USA) ja kustoksena professori Ilya Usoskin. Väitöstilaisuus alkaa Piikkiössä, Tuorlan observatorion seminaarihuoneessa kello 12.

Master of Science in Astronomy Alexandra Veledina