Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Väitös: Auringon heliosfäärin muutosten ja ilmakehän dynamiikan tutkiminen käyttäen kosmisen säteilyn tuotteita

Julkaistu: 13.01.2015 klo 14:39

Väitöstyön tutkimusaiheena on parantaa ymmärrystä ilmakehän ja Maan lähiavaruuden ympäristön dynamiikasta käyttäen hyväksi kosmisen säteilyvuon maanpinnalle tuomia tietoja. Kosmiset säteet (KS) koostuvat varautuneiden hiukkasten (atomit ja subatomiset hiukkaset) vuosta, mikä jatkuvasti permeoituu Aurinkokunnan läpi saavuttaen Maan, missä kosmiset säteet saapuessaan ilmakehään aiheuttavat ionisaatioita ja ydinreaktioita ilmakehän hiukkasten kanssa.

Ennen Maan ilmakehään saapumistaan KS:n vuo moduloituu Auringon ja Maan läheisyydessä magneettisen epäsäännöllisyyden ja/tai magneettisen turbulenssin johdosta. Tämän johdosta on mahdollista tutkia kosmisten säteiden (KS:n) fysikaalisia prosesseja, jotka kattavat kosmisten säteiden muodostumisolosuhteet kaukana galaksissa aina niiden matkaamiseen heliosfääriin ja Maan ilmakehään. Tässä yhteydessä on mielekästä pitää kosmisia säteitä "taivaallisena viestintuojana".

Väitöstyössä tutkittiin ympäri maailman asennettujen maanpinta-asemien aineistoa kosmogeenisten indikaattorien (kosmisten säteiden ja ilmakehän vuorovaikutuksessa syntyneet protonit, neutronit ja beryllium radioisotoopit) välityksellä saatavaa tietoa Aurinkokunnasta ja Maan ilmakehästä. Tutkimuksessa löydettiin uusi ja epätavallinen KS:n aurinkomodulaatiokuvio viimeisen 10 vuoden ajalta. Tämä lisäksi osoitettiin, että havaittu aurinkomodulaatio on rekisteröity berylliumisotooppiaineistoon, joka on mitattu napa-alueilla vaikka sen signaali voi vaimentua paikallisen ilmakehän koostumuksen takia. Matalammilla leveyspiireillä tämä signaali voidaan havaita ilman paikallisen ilmamassan kuljetuksesta aiheutuvia muutoksia, mikä tekee tästä kosmogeenisestä isotoopista hyvän indikaattorin ilmakehän alaosien ilmamassan anomalioiden havaitsemiseen. Tätä tietoa hyödyntämällä pystyttiin, eteläisellä hemisfäärillä mitattua cosmogeenista aineistoa käyttäen, tutkimaan valtavaa stratosfääri-intruusiota, joka liittyi stratosfäärin nopean lämpenemisen aikaan 2002.

Master of Science Alessandra Abe Pacini väittelee Oulun yliopistossa 16.1.2015. Avaruusfysiikan alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on Studying the heliospheric variability and atmospheric dynamics using cosmogenic tracers (Auringon heliosfäärin muutosten ja ilmakehän dynamiikan tutkiminen käyttäen kosmisen säteilyn tuotteita). Vastaväittäjänä toimii professori Alexandra Ioannidou (Thessalonikin Aristoteles-yliopisto, Kreikka) ja kustoksena professori Ilya Usoskin. Väitöstilaisuus alkaa Linnanmaalla OP-salissa (L10) kello 12.

Master of Science Alessandra Abe Pacini