Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Uudenlainen tapa valmistaa nanomateriaaleja löytynyt

Suomen Akatemia

Uudenlainen tapa valmistaa nanomateriaaleja löytynyt

Julkaistu: 24.02.2012 klo 11:01
Julkaisija: Suomen Akatemia

Jyväskylän yliopiston NanoScience Centerin ja Yhdysvaltain Harvardin yliopiston tutkijat ovat löytäneet uudenlaisen tavan valmistaa nanomateriaaleja. Heidän tekemänsä tietokonesimulaatiot ennustavat, että grafeeni voidaan kääriä putkeksi kapeita ja pitkiä grafeeninauhoja kiertämällä. Tutkimus on tehty Suomen Akatemian rahoituksella.

Periaatteessa uusi mekanismi on yksinkertainen: kierrä vaikkapa selkäreppusi hihnaa ja katso mitä tapahtuu. Koska ilmiö on pohjimmiltaan klassinen, se on monikäyttöinen ja sovellettavissa makro-, mikro- sekä nanomittakaavoissa.

Hiilinanoputken muodostumista voidaan myös kontrolloida, mikä aiemmin on ollut mahdotonta. Menetelmää voidaan soveltaa uudentyyppisten putkien valmistamiseen ja molekyylien sulkemiseen putkien sisälle. Lisäksi lähdemateriaaliksi käy grafeenin lisäksi mikä tahansa tasomainen elastinen materiaali.

Jo parinkymmenen vuoden ajan hiilinanoputkia on kuvattu rullatusta grafeenista tehdyiksi kääryleiksi, vaikka putkia ei siten ole koskaan valmistettu. Nykyään hiilinanoputket, kuten monet muutkin nanomateriaalit, valmistetaan kasvattamalla niitä atomi kerrallaan.

Tulokset julkaistiin Amerikan fyysikkoseuran Physical Review B:ssä, ja se sai Editor's Suggestion-tunnustuksen lisäksi esittelyn seuran arvostetussa Physics-erityisjulkaisussa. Tutkimuksessa käytettiin tieteen tietotekniikan keskuksen CSC:n laskentaresursseja.

• Akatemiatutkija Pekka Koskinen, sp. pekka.koskinen@iki.fi, p. 040 356 4460
  • O. O. Kit, T. Tallinen, L. Mahadevan J. Timonen, P. Koskinen Twisting Graphene Nanoribbons into Carbon Nanotubes Phys. Rev. B. 85, 085428 (2012)

Suomen Akatemian viestinta
tiedottaja Leena Vähäkylä