Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Uskonnon ja tieteen välinen keskustelu McGrathin johdolla

Kirjapaja

Uskonnon ja tieteen välinen keskustelu McGrathin johdolla

Julkaistu: 13.01.2016 klo 15:19
Julkaisija: Kirjapaja

Alister McGrathin teos Tieteen ja uskonnon dialogi (Kirjapaja) julkaistaan suomeksi Areiopagin järjestämän Teologia ja tieteellinen maailmankuva -seminaarin yhteydessä 14.–15.1.2016 Helsingin yliopiston päärakennuksessa. Professori McGrath on seminaarin pääpuhuja.

Teos tarjoaa kattavan johdatuksen uskonnon ja tieteen suhteeseen. Kysymyksiä lähesty­tään niin historiallisesta, filosofisesta, luonnontieteellisestä kuin teologisesta perspektiivistä.

Oxfordin yliopiston professori Alister McGrath (s. 1953) on arvostettu kirjailija ja johtavia teologeja. Hänen tuotannostaan on suomennettu mm. teokset Ateismin lyhyt historia, Kristillisen uskon perusteet – Johdatus teologiaan ja Tätä on teologia.

”Tieteen ja uskonnon suhteen selvittäminen on yksi inhimillisen tutkimuksen kiehtovimpia alueita. Siinä yhdistyy kaksi merkittävimmistä nyky-yhteiskunnassa vaikuttavista voimista”, McGrath kirjoittaa. Hän on itse taustaltaan sekä luonnontieteilijä että teologi. McGrath ymmärtää omakohtaisesti myös ateistista näkökulmaa, sillä hän kääntyi ateistista kristityksi yliopisto-opintojensa aikana.

”Monet niistä, jotka haluaisivat tutkia tätä kiehtovaa aihepiiriä, kompastuvat juuri perustietojen puutteeseen”, McGrath kirjoittaa. ”Tämän kirjan tavoite on tuoda helpotusta tilanteeseen olettamalla, etteivät sen lukijat tiedä luonnontieteistä tai uskonnosta juuri mitään. Se pyrkii käsittelemään kaikkia aiheitaan olettamalla, että lukijoiden tiedot ovat hyvin niukkoja.”

Keskeisiksi kysymyksiksi nousevat muun muassa: Mikä on tieteen asema eri maailman-uskonnoissa? Kieltääkö tiede Jumalan? Onko tieteellisellä päättelyllä rajoja?

Alister McGrath, Tieteen ja uskonnon dialogi. Kirjapaja, Helsinki. Suomentanut Anne Leu. 298 s. ISBN 978-952-288-269-1; Kl 20; Sid. Ovh. 27,90.

Lisätietoja: Kirjapaja/viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi 09 8774568

Areiopagi (www.areiopagi.fi) Miikka Niiranen miikka.niiranen@areiopagi.fi 0503050904 ja Rope Kojonen rope.kojonen@helsinki.fi 050 371 4062

Arvostelukappaleet: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

Kirjan kansikuva: http://www.kirjapaja.fi/kuvapankki/MCGRATH_Tieteen_ja_usk_dialogi.jpg

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy julkaisee vuosittain noin 150 uutta nimikettä.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon