Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Uskonnon ja kehityksen suhde kriittisen tutkimuksen kohteena uutuusteoksessa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Uskonnon ja kehityksen suhde kriittisen tutkimuksen kohteena uutuusteoksessa

Julkaistu: 07.01.2016 klo 07:30
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Lähetysjärjestöt ja muut uskonnollistaustaiset järjestöt ovat perinteisesti olleet keskeisessä asemassa kehitysyhteistyön toteutuksessa. Tulevaisuudessa niiden rooli voimistuu entisestään, kun valtion kehitysrahoitusta leikataan. Siksi on tärkeää, että uskonnollistaustaisia tekijöitä tarkastellaan monipuolisesti, kriittisesti ja niiden erityisluonnetta ymmärtäen.

Uskonnon ja kehityksen suhdetta on yleensä tarkasteltu kapeasti ja yksipuolisesti niin kehitystutkimuksessa ja -politiikassa kuin uskonnontutkimuksessakin. Viime vuosina tieteenalojen välisen vuoropuhelun puuttuminen ja pinnallinen suhtautuminen uskontoon ovat korvautuneet tuoreilla näkökulmilla, mutta suomeksi aiheesta ei ole vielä juuri kirjoitettu. Juuri ilmestynyt artikkelikokoelma Uskonto ja kehitysNäkökulmia suomalaiseen kehitysyhteistyöhön ja tutkimukseen paikkaa tätä aukkoa.

Uskonto ja kehitys tarjoaa tutkittua tietoa ja tuoreita näkökulmia uskonnon ja kehityksen problematiikasta käytävään keskusteluun. Kirjassa peräänkuulutetaan uskonnon lukutaitoa sekä esitetään kymmenen teesiä, jotka auttavat ymmärtämään uskonnon ja kehityksen suhdetta nykyaikana. Teos tarkastelee aihetta suomalaisen yhteiskunnan kannalta.

Teoksen toimittaja Elina Vuola on teologian tohtori, joka työskentelee akatemiaprofessorina Helsingin yliopistossa. Teoksen kirjoittajat ovat tutkijoita, jotka useimmat ovat myös toimineet järjestökentällä kehityskysymysten ammattilaisina. He ovat tehneet kenttätyötä erityisesti Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Lisätiedot: Elina Vuola, elina.vuola@helsinki.fi, 050 540 9171
Arvostelukappaleet: markkinointikoordinaattori Mirka Vesala, mirka.vesala@finlit.fi, 050 490 0245

Elina Vuola (toim.)