Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Tieteen akateemikko Pirjo Mäkelä kuollut

Suomen Akatemia

Tieteen akateemikko Pirjo Mäkelä kuollut

Julkaistu: 23.11.2011 klo 11:51
Julkaisija: Suomen Akatemia

23.11.2011

Tieteen akateemikko Pirjo Mäkelä kuollut

Tieteen akateemikko, professori emerita Pirjo Mäkelä on kuollut. Suomen Akatemian johto ilmaisee surunvalittelunsa arvostamansa akateemikon poismenosta. Vuonna 2003 akateemikoksi nimitetty Mäkelä oli nimittämisensä yhteydessä ensimmäinen naispuolinen tieteen akateemikko.

Akateemikko Mäkelä oli syntynyt vuonna 1930. Mäkelä aloitti tutkimustyönsä Helsingin yliopiston Serobakterologian laitoksella vuonna 1952. Vuosina 1959–61 hän opiskeli Stanfordin yliopistossa Nobel-palkitun Joshua Lederbergin johdolla. Stanfordista hän toi mukanaan Suomeen uuden tutkimusalan, mikrobigenetiikan, jonka pohjalta ovat kehittyneet nykyiset geenitekniikat.

Akateemikko Pirjo Mäkelän asema infektiotautien tutkimuksen ja kliinisen mikrobiologian alalla muodostui merkittäväksi niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Mäkelä yhdisti tutkimuksissaan molekyylibiologian sekä kliinisen ja epidemiologisen tutkimuksen menetelmiä. Kansanterveyden kannalta merkityksellisintä oli hänen tutkimusryhmänsä työ uusien rokotteiden kehittämiseksi vakavia bakteeritauteja vastaan.

Mäkelä teki Kansanterveyslaitoksessa pitkän uran. Hänellä oli lukuisia kotimaisia ja ulkomaisia asiantuntija- ja luottamustehtäviä. Hän toimi muun muassa Geenitekniikan lautakunnan, Euroopan mikrobiologiseurojen liiton ja mikrobiologiyhdistysten kansainvälisen liiton puheenjohtajana.

Suomen Akatemian viestintä
Maj-Lis Tanner