Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Tiedätkö sinä läheisesi elinluovutustahdon? KORJAUS NETTIOSOITE

Munuais- ja maksaliitto

Tiedätkö sinä läheisesi elinluovutustahdon? KORJAUS NETTIOSOITE

Julkaistu: 26.05.2015 klo 08:01
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

KORJAUS elinluovutuskortin tilausosoite:
www.kyllaelinluovutukselle.fi

Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti elinluovutukseen. Kuitenkin vain joka neljäs on allekirjoittanut elinluovutuskortin ja puolet kertonut tahtonsa läheisilleen selviää Munuais- ja maksaliiton TNS Gallupilla teettämässä uudessa tutkimuksessa. Elinluovutuskortti on edelleen paras tapa varmistaa oman tahtonsa toteutuminen.

Suomalaiset suhtautuvat myönteisesti elinluovutukseen. Suurin osa eli 85 prosenttia on valmis luovuttamaan elimensä toisen ihmisen sairauden hoitoon. Myös lähes kaikki ottaisivat vastaan siirtoelimen, jos oman sairauden hoito sitä vaatisi.

Jokainen on lain mukaan elinluovuttaja, jos ei ole sitä eläessään vastustanut. Mahdollisen luovuttajan mielipide selvitetään elinluovutuskortista, tai jos sitä ei ole, keskustelemalla hänen omaistensa kanssa. Omaiset eivät voi kieltää elinluovutusta omaan tahtoonsa vedoten.

Elinluovutuskortin tuntee valtaosa suomalaisista eli 92 prosenttia. Vain joka neljäs on allekirjoittanut kortin. Huonoiten kortin tuntevat alle 25-vuotiaat.

– Elinluovutuskortti on edelleen paras tapa ilmaista oma elinluovutustahto. Kukkarosta löytyvä kortti helpottaa myös omaisia, jos heiltä kysytään läheisen mielipidettä, sanoo Munuais- ja maksaliiton toiminnanjohtaja Sari Högström.

Vain puolet suomalaisista eli 47 % on kertonut elinluovutustahtonsa omaisilleen. Miehistä ainoastaan 39 prosenttia arveli, että heidän läheisensä on tietoinen asiasta. Joka kolmas sanoi tuntevansa läheisensä elinluovutustahdon.

– Kun on allekirjoittanut kortin, on oma tahto helpompi kertoa myös perheelleen, Högström muistuttaa.

Elinluovutuskortilla antaa suostumuksensa myös kudosluovutukseen. Kudossiirteet eivät pelasta ihmishenkiä kuten elinsiirrot, mutta nopeuttavat toi­pumista ja parantavat monen elämänlaatua.

Munuaisen voi luovuttaa läheiselleen

Elinsiirtoa odottaa Suomessa yli 400 ihmistä. Siirrettävistä elimistä on jatkuva pula. Viime vuonna tehtiin 355 elinsiirtoa, joista munuaisensiirtoja oli 240. Silti tälläkin hetkellä uutta munuaista odottaa noin 350 dialyysihoidossa olevaa. Keskimäärin odotus kestää kaksi vuotta.

Siirrettävät elimet saadaan yleensä aivokuolleelta ihmiseltä. Täysi-ikäinen, terve ihminen voi kuitenkin luovuttaa toisen munuaisistaan omaiselleen tai läheiselle henkilölle. Suomessa munuaisensiirtoja elävältä luovuttajalta on tehty vähän, noin 10–15 vuodessa, mutta silti kansalaiset ovat hyvin tietoisia niistä. 95 prosenttia tietää, että munuaisen voi luovuttaa läheisensä sairauden hoitoon ja jopa 90 prosenttia olisi valmis antamaan toisen munuaisensa läheiselleen.

Näin teet elinluovutuskortin
- Tilaa kortti ilmaiseksi postissa osoitteesta www.kyllaelinluovutukselle.fi
- Täytä korttiin nimesi ja allekirjoita se.
- Pidä elinluovutuskortti aina mukanasi.
- Kerro elinluovutustahtosi myös läheisillesi.

Kyselytutkimus
Tutkimusta varten haastateltiin 1001 suomalaista Munuais- ja maksaliiton TNS Gallup Oy:llä teettämässä puhelintutkimuksessa 30.3.–13.4.2015. Haastateltu joukko edustaa 15–79-vuotiaita suomalaisia pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat. Tulosten virhemarginaali on +/– 3 prosenttiyksikköä. Tutkimus on luettavissa kokonaisuudessaan www.kyllaelinluovutukselle.fi/ajankohtaista

Lisätiedot:
Sari Högström
Toiminnanjohtaja, Munuais- ja maksaliitto

Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

Lahja elämälle -tiedotustoiminta
Elinluovutusten edistämiseen tähtäävässä tiedotustoiminnassa mukana ovat Munuais- ja maksaliitto, Hengitysliitto, Näkövammaisten Keskusliitto, Suomen Diabetesliitto, Suomen Sydänliitto ja Sydän- ja keuhkosiirrokkaat – SYKE ry. Toiminnasta vastaa Munuais- ja maksaliitto. Toiminnan rahoittaa RAY. Mukana ovat myös SPR Veripalvelu ja Regea kudospankki ja solukeskus sekä elinsiirtolääkäreitä.

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.