Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Tekstuaalitieteilijöiden arvostettu kansainvälinen ESTS-konferenssi ensimmäistä kertaa Pohjoismaissa

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 29.10.2014 klo 13:23
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Twiittien, RSS-syötteiden, verkkojulkaisemisen ja reaaliaikaisen globaalin keskustelun aikakaudella tekstit liikkuvat ja muuttuvat nopeammin kuin koskaan aiemmin. Helsinkiin loka-marraskuun vaihteessa kokoontuva European Society for Textual Scholarshipin konferenssi tarkastelee tekstien välittymistä ja muuttumista monitieteisesti. Kolmipäiväisessä konferenssissa kuullaan noin 60 esitelmää, ja tapahtuma kokoaa alan tutkijoita yli 20 maasta.

Tekstuaalitieteet on yhteisnimitys tekstien kirjoittamista, variaatiota ja välittymistä tutkiville tieteille. Tutkimuskysymykset ovat pääasiassa historiallisia. Ne voivat liittyä esimerkiksi kirjoitus- ja kirjapainotapojen kehittymi­seen, tietyn kirjailijan tapaan kirjoittaa ja revisioida teoksiaan, tekstien toimittamisen historiaan, kirjojen lukemiskulttuurin tutkimukseen, sensuurikäytäntöihin tai jonkin tekstin aitouden selvittämiseen.

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura järjestää konferenssin yhteistyössä Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan, Svenska litteratursällskapet i Finlandin ja Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin kanssa.

Textual Trails. Transmissions of Oral and Written Texts. The 11th conference of the European Society for Textual Scholarship, Helsinki, 30.10. –1.11.2014

toimituspäällikkö Sakari Katajamäki, sakari.katajamaki@finlit.fi, 0400 908 056

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi