Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Tarinoita tieteestä – kirja Suomen Akatemian rahoituksen vaikuttavuudesta

Suomen Akatemia

Tarinoita tieteestä – kirja Suomen Akatemian rahoituksen vaikuttavuudesta

Julkaistu: 29.02.2012 klo 15:44
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemian pitkäjänteinen rahoitus laadukkaaseen tutkimukseen näkyy rahoitettujen ja menestyneiden tutkijoiden tutkijanurasta sekä heidän tutkimushankkeistaan. Tämä ilmenee Akatemian julkaisemasta Tarinoita tieteestä -kirjasta, joka kertoo laadullisesti ja populaaristi Suomen Akatemian rahoittaman tutkimuksen vaikuttavuudesta.

Samalla kirja on kunnianosoitus pääjohtaja Markku Mattilan työlle Suomen Akatemian ja suomalaisen tieteen vaikuttavuuden hyväksi. Professori Markku Mattila jää eläkkeelle 1.3.2012.

Kirjaan on koottu eri alojen tutkijoiden haastatteluja heidän työnsä vaikuttavuudesta. Samalla kerrotaan heidän menestyksestään tutkijanuralla ja Suomen Akatemian osuudesta siinä. Mukana on niin kokeneita huippututkijoita kuin nuorempia, vielä uransa alkupuolella olevia tutkijoita. Haastatteluista käy ilmi, kuinka tiede on vaikuttanut esimerkiksi terveyteen, tekniikkaan, luonnonsuojeluun tai kulttuuriin.

Näin esimerkiksi akatemiaprofessori Ilkka Hanski perustelee kirjassa metapopulaatiobiologiaan perehtyneen huippuyksikkönsä työn vaikuttavuutta: ”Luonnon monimuotoisuuden väheneminen on paitsi ongelma sinänsä myös hyvä indikaattori muille isoille muutoksille, kuten jatkuvan väestönkasvun ja kiihtyvän luonnonvarojen käytön seurauksille.”

Poliittisen historian professori Seppo Hentilä puolestaan kuvailee tutkijan työn nykyroolia tieteen popularisoijana: ”Tutkijoiden velvollisuus on esitellä tuloksiaan tavalla, joka kykenee kilpailemaan avoimessa mediassa suuren yleisön huomiosta.”

Kirjan haastattelut on julkaistu Suomen Akatemian www.tietysti.fi -verkkosivuston Tarinoita tieteestä -palstalla. Kirjan on toimittanut tiedottaja Leena Vähäkylä.

Toimittajat voivat tilata kirjan käyttöönsä sähköpostilla viestinta@aka.fi.

Lisätietoja kirjasta antaa tiedottaja Leena Vähäkylä, p. 09 7748 8327 tai leena.vahakyla@aka.fi ja

Akatemian rahoittaman tutkimuksen vaikuttavuudesta ylijohtaja, tutkimus, Riitta Mustonen, p. 09 7748 8220 tai riitta.mustonen@aka.fi.

Suomen Akatemian viestintä
viestintäjohtaja Maj-Lis Tanner