Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Suomen Reumaliitto jakoi 170.400 euroa reumasairauksien tutkimukseen

Suomen Reumaliitto ry

Suomen Reumaliitto jakoi 170.400 euroa reumasairauksien tutkimukseen

Julkaistu: 16.06.2011 klo 16:12
Julkaisija: Suomen Reumaliitto ry

Suomen Reumaliitto ry myöntää vuonna 2011 yhteensä 170.400 euroa apurahoja reumasairauksien tutkimukseen.

Tällä kertaa hakemuksia toivottiin erityisesti kantasolu- ja kudosteknologisiin hankkeisiin sekä kivun hoitoon tai kipumekanismien tutkimiseen liittyvään biolääketieteelliseen perustutkimukseen tai kliiniseen tutkimukseen.

Hakemuksia tuli yhteensä 26 kappaletta, joiden yhteenlaskettu haettu summa oli 719.765 euroa. Jaettavaa oli enintään 175.000 euroa. Asiantuntijaraadin haastavana tehtävänä oli valita muutama hanke, joita rahoitetaan siten, että tutkimuksen toteuttamista pystytään merkittävästi edistämään.

Yleisestä tutkimusrahastosta LT, lasten veri- ja syöpätautien erikoislääkäri Matti Korhonen sai 48 800 euron tutkimusapurahan tutkimukseensa Mesenkymaalisten kantasolujen käyttö vaikeitten autoimmuunitautien hoidossa.

Dosentti, sisätautien ja reumatologien erikoislääkäri Oili Kaipiainen-Seppänen sai tutkimusryhmineen sidekudossairauksien tutkimukseen SLE-rahastosta ja Sklerodermarahastosta yhteensä 25 400 euroa Pohjois-Savo 2010 -niveltulehdus- ja sidekudostautien ilmaantuvuustutkimuksen jatkotutkimuksen suunnitelmaan.

FT Mari Ainola sai 30 000 euroa Histamiini 4 reseptori skleroderman kehityksessä ja ylläpidossa -tutkimukseen Sklerodermarahastosta.

Mervi Ahlroth

toimitusjohtaja, Suomen Reumaliitto ry, puh. 050 374 2663, mervi.ahlroth@reumaliitto.fi

Rahoitettavat hankkeet ja niille myönnettävät summat ovat:

Yleinen tutkimusrahasto (jaettavissa 75 000 euroa, jaettiin 75 000 euroa):

Isomeri Risto Fibromyalgiaa sairastavien 25-vuotisseuranta 3 200 euroa

Korhonen Matti (SPR Veripalvelu sekä HYKS Lasten ja nuorten sairaala) Mesenkymaalisten kantasolujen käyttö vaikeitten autoimmuunitautien hoidossa 48 800 euroa

Tarkiainen Maarit (Helsingin Yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta / Lasten ja nuorten sairaala) Biologisten lääkkeiden teho, turvallisuus ja kustannusvaikuttavuus lastenreumassa 3 000 euroa

Mandelin Jami (Helsingin yliopisto) Novel macrophage type in pain inducer in rheumatoid arthritis 20 000 euroa

SLE - rahasto (jaettavissa 50 000 euroa, jaettiin 50 000 euroa):

Panelius Jaana tutkimusryhmä (HYKS Iho- ja allergiasairaala sekä Helsingin Yliopisto) Lupuksen alttiusgeenit: niiden toiminta ja merkitys lähisukuisissa autoimmuunisairauksissa  15 000 euroa

Ekblom-Kullberg Susanne (SPR Veripalvelu), Julkunen Heikki (HYKS Peijaksen sairaala), Puurunen Marja (SPR Veripalvelu) Quality of life in patients with SLE. A clinical cross-sectional study of systemic lupus erythematosus (SLE). Quality of life and working ability in SLE. Clinically significant autoantibodies and the role of genetic factors and cytokines in the etiopathogenesis of SLE 20 000 euroa

Porola Pauliina (Helsingin Yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta) Autovasta-aineiden syntyminen SLE:ssä 5 000 euroa

Kaipiainen-Seppänen Oili ja tutkimusryhmä (Kuopion yliopistollinen sairaala) Pohjois-Savo 2010 - niveltulehdus- ja sidekudostautien ilmaantuvuustutkimus - suunnitelma jatkotutkimuksista 10 000 euroa

Sklerodermarahasto (jaettavissa 50 000 euroa, jaettiin 45 400 euroa):

Ainola Mari (Helsingin Yliopisto, Lääketieteellinen tiedekunta) Histamiini 4 reseptori skleroderman kehityksessä ja ylläpidossa 30 000 euroa

Kaipiainen-Seppänen Oili Pohjois-Savo 2010 - niveltulehdus- ja sidekudostautien ilmaantuvuustutkimus - suunnitelma jatkotutkimuksista 15 400 euroa

Kaikkiaan jaettiin yhteensä 170 400 euroa.

Suomen Reumaliitto tukee tutkimusrahastostaan mm. professuureja sekä innovatiivisia tutkimushankkeita reuma- ja tule -sairauksien entistä paremman ymmärtämisen ja uusien hoitojen kehittämiseksi. Liitto kartuttaa tutkimusrahastoa yritysten, yhteisöjen sekä yksityisten henkilöiden lahjoituksin. Lisätietoja: www.reumaliitto.fi

Teemme työtä reumasairaiden ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla. Haluamme tarjota voimaa ja iloa jäsenyydestä ja tietoa kaikkien suomalaisten terveydeksi. Liitto on kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestö. Liitto valvoo tule-sairaiden oikeuksia, tukee jäsenyhdistystensä työtä sekä vahvistaa sairastuneiden sosiaalista tukiverkkoa. Reumaliitto on perustettu vuonna 1947. Siihen kuuluu 165 jäensyhdistystä ja niihin 47 000 jäsentä.