Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Suomen Akatemian vuosikertomus 2013 ilmestynyt

Suomen Akatemia

Suomen Akatemian vuosikertomus 2013 ilmestynyt

Julkaistu: 15.04.2014 klo 12:24
Julkaisija: Suomen Akatemia

Vuosi 2013 oli Suomen Akatemialle poikkeuksellisen merkittävä: Akatemian kansainvälisen arvioinnin loppuraportti julkistettiin, ja valtioneuvosto teki periaatepäätöksen valtion tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen kokonaisuudistuksesta. Näillä kummallakin on syvällinen vaikutus Suomen Akatemian asemaan ja toimintaan.

”Arviointiraportti sisältää arvokkaita suosituksia, sillä siinä esitetään muun muassa Akatemialle nykyistä laajempaa tiedepoliittista roolia. Tähän haasteeseen Akatemia tarttuu mielellään”, toteaa pääjohtaja Heikki Mannila.

Kulunut vuosi oli Akatemian rahoitustoiminnassa varsin monipuolinen. Akatemian myöntämä tutkimusrahoitus nousi hieman edellisvuodesta 335 miljoonaan euroon, kolmannen lisätalousarvion tuoman 20 miljoonan ansiosta. Tämä rahoitus osoitettiin osaamisperusteisen kasvun kannalta merkittävän tutkimuksen tukemiseen. Rahoitus kohdennettiin huippututkimuksen edellytysten tukemiseen sekä uusien tutkimusohjelmien käynnistämiseen, erityisesti mineraalivarojen ja korvaavien materiaalien sekä arktisen alan tutkimusohjelmiin.

”Kansallinen tutkimusrahoitus kasvoi pitkään, mutta viime vuosina rahoituksen taso on ollut lievästi laskeva. Kaikkien tutkimus-, koulutus- ja innovaatiojärjestelmän osapuolten onkin pohdittava jatkuvasti erilaisia valintoja: uudet avaukset ovat välttämättömiä, mutta niiden rahoittaminen edellyttää jostakin luopumista”, arvioi Mannila.

Tutkimuslaitosten ja tutkimusrahoituksen kokonaisuudistuksen myötä Suomen Akatemiaan perustetaan strategisen tutkimuksen neuvosto. Neuvoston perustamista ja toimintaa on valmisteltu syksystä 2013.  Akatemian hallituksen puheenjohtajan, professori Arto Mustajoen mukaan tämä on suuri toiminnallinen ja sisällöllinen haaste. ”Strategisen tutkimuksen neuvoston hallinnoinnin antaminen Akatemialle kertoo siitä, että päättäjät luottavat meihin. Pyrimme olemaan luottamuksen arvoisia”, vakuuttaa Mustajoki.

Suomen Akatemian vuoden 2013 vuosikertomus on julkaistu osoitteessa www.aka.fi/vuosikertomus2013. Lisätietoja antavat

• pääjohtaja Heikki Mannila, p. 029 5335001, sp. heikki.mannila(at)aka.fi
  • ylijohtaja, tutkimus Marja Makarow, p. 029 533 5002, sp. marja.makarow(at)aka.fi

Suomen Akatemian viestintä