Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Suomen Akatemialta ja Tekesiltä mittava rahoitus ICT 2023 -ohjelman tietoturvatutkimuksen hankkeisiin

Suomen Akatemia

Julkaistu: 12.06.2014 klo 15:13
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemia on myöntänyt noin 3,7 miljoonaa euroa ICT 2023 -ohjelman tietoturvan tutkimuksen hankkeisiin. Kyseessä oli ohjelman ensimmäinen temaattinen haku. Kaksivaiheisessa haussa toimikunnalle osoitettiin 50 hankehakemusta, joista rahoitetaan kuusi hanketta.

Tekes rahoittaa alkuvaiheessa tutkimushankkeisiin liittyviä yritysten projekteja 2,3 miljoonalla eurolla. Lisäksi ICT 2023 -ohjelmakokonaisuuteen liittyy useita Tekesin jo aiemmin rahoittamia ja myöhemmin rahoitettavia yritysten projekteja.

Hankkeissa tutkitaan muun muassa seuraavia aiheita:

Tutkijatohtori Tapio Frantin (Oulun yliopisto)johtama tieto- ja kyberturvallisuuden tilannetietoisuus -konsortio tutkii kriittisten tietoverkkojen ja perusrakenteiden tietoturvaa, testausta, hallintaa ja tilannetietoisuutta. Projektissa kehitetään uudenlainen ennakoiva riskipohjainen kyberturvallisuusmalli, joka mahdollistaa tietoturvallisen ja kustannustehokkaan tilannekuvatiedon muodostamisen ja sen käytön. Suomen Akatemian rahoitus kaksivuotiselle hankkeelle on noin miljoona euroa. Tekes rahoittaa tutkimushankkeen rinnalla viittä yritysten tutkimus- ja kehitysprojektia yhteensä 1,1 miljoonalla eurolla.

Professori Valtteri Niemen (Turun yliopisto) johtamassa tutkimuksessa pyritään tunnistamaan ja ratkaisemaan kriittisiä tietoturvaan ja yksityisyydensuojaan liittyviä ongelmia pilvipalveluja käytettäessä tai kun tietoturva toteutetaan pilvipalveluna. Hankkeessa kehitetään yhtenäinen ratkaisu, joka toimii sekä uusimpien internetin pilviteknologioiden että kehittyvien tietoliikenneteknologioiden, esimerkiksi 5G-teknologian yhteydessä. Kaksivuotinen tutkimus saa Suomen Akatemialta rahoitusta noin 1,3 miljoonaa euroa. Tekes rahoittaa tutkimushankkeen rinnalla kolmea yritysten tutkimus- ja kehitysprojektia yhteensä 1,2 miljoonalla eurolla.

Suomen Akatemia ja Tekes toteuttavat yhteistyössä ICT 2023 -tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelmaa. Ohjelman tavoitteena on syventää tietojenkäsittelyosaamista. Ohjelma kokoaa yhteen yliopistot, tutkimuslaitokset, yritykset ja rahoittajat.

• asiantuntija Tiina Nurmi, Tekes, p. 029 505 5868, etunimi.sukunimi@tekes.fi

Suomen Akatemian viestintä