Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Suomen Akatemia valitsi kahdeksan akatemiaprofessoria kaudelle 2013–2017

Suomen Akatemia

Suomen Akatemia valitsi kahdeksan akatemiaprofessoria kaudelle 2013–2017

Julkaistu: 05.06.2012 klo 16:24
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemia valitsi kahdeksan akatemiaprofessoria kaudelle 2013–2017

Suomen Akatemian hallitus on valinnut kahdeksan akatemiaprofessoria vuosiksi 2013–2017. Vuoden 2013 alussa kautensa aloittavat akatemiaprofessorit ovat professorit Lauri Aaltonen, Yrjö Helariutta, Jaakko Kaprio, Antti Kupiainen, Juha Merilä ja Uskali Mäki sekä dosentti Elina Vuola Helsingin yliopistolta ja professori Kari Rissanen Jyväskylän yliopistolta.

Akatemiaprofessorien tutkimusalat ovat geneettinen epidemiologia ja syöpägenetiikka, ekologia, kasvibiologia, matemaattinen fysiikka, supramolekyylikemia, tieteenfilosofia sekä teologia.

Ehdokkaita arvioitaessa kansainväliset asiantuntijat pitivät valittuja akatemiaprofessoreita kiistattomina huippututkijoina heidän edustamillaan aloilla niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Heillä on erinomaiset mahdollisuudet huomattaviin tieteellisiin läpimurtoihin.

Suomen Akatemialta tuleva akatemiaprofessorin rahoitus on tarkoitettu määräaikaiseen täysipäiväiseen tutkimustyöhön. He ovat työsuhteessa niihin yliopistoihin ja tutkimuslaitoksiin, joissa työskentelevät.

Akatemiaprofessoreita oli vuoden 2012 alussa 40 ja heistä osan toimikausi päättyy vuoden lopussa. Uudet akatemiaprofessorit esitellään oheisessa liitteessä sekä Akatemian verkkosivuilla www.aka.fi > Suomen Akatemia > Organisaatio > Akatemiaprofessorit.

• Suomen Akatemian pääjohtaja Heikki Mannila, p. (09) 7748 8210, ja ylijohtaja, tutkimus, Riitta Mustonen, p. (09) 7748 8220
  • Biotieteiden ja ympäristön tutkimuksen yksikön johtaja Laura Raaska, p. (09)7748 8336, ja tiedeasiantuntija Timo Sareneva, p. (09) 7748 8243
  • Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen yksikön johtaja Liisa Hakamies-Blomqvist, p. (09) 7748 8223, ja johtava tiedeasiantuntija Raija Matikainen, p. (09) 7748 8348
  • Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen yksikön johtaja Susan Linko, p. (09) 7748 8215, ja johtava tiedeasiantuntija Ritva Taurio, p. (09) 7748 8384
  • Terveyden tutkimuksen yksikön johtaja Jarmo Wahlfors, p.(09) 7748 8328, ja tiedeasiantuntija Sara Illman, p. (09) 7748 8294.

Suomen Akatemian viestintä
Viestintäjohtaja Maj-Lis Tanner