Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Suomen Akatemia, Tekes ja NSF rahoittavat langattoman tietoliikenteen tutkimusyhteistyötä 3,7 miljoonalla eurolla

Suomen Akatemia

Julkaistu: 14.11.2011 klo 14:33
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemia, Tekes ja Yhdysvaltojen kansallinen tiedesäätiö National Science Foundation NSF tukevat langattoman tietoliikenteen tutkimusyhteistyötä 4,5 miljoonalla eurolla. Suomen Akatemian rahoitusosuus on 950 000 euroa. Langattoman tietoliikenteen määrä kasvaa nopeasti, eivätkä nyky...

Langattoman tietoliikenteen määrä kasvaa nopeasti, eivätkä nykyiset tietoliikenneverkot selviydy tulevaisuudessa kasvavasta liikennemäärästä. Tutkimusrahoituksella tuetaan langattomien tietoliikenneverkkojen käytön tehostamista ja uudistusta.

Aalto-yliopiston ja Kalifornian yliopiston yhteistyöhankkeessa tutkitaan tehokasta radioresurssien jakoa sekä erilaisia häiriön hallinnan strategioita tiheissä langattomissa verkoissa. Aalto-yliopistosta tutkimuksessa ovat mukana professorit Jyri Hämäläinen ja Risto Wichman. Tutkimuksen tavoitteena on saada rajalliset radiotaajuudet entistä tehokkaampaan käyttöön.

Professori Savo Glisic Oulun Yliopistosta tutkii yhteistyössä Floridan yliopiston kanssa kognitiivisia, kapasiteettiä kerääviä (Cognitive Capacity Harvesting (CCH)) verkkoja. Tutkimuksessa kuvattava CCH-verkon arkkitehtuuri parantaa verkon laatua.

Yliopistotutkija Marian Codreanu Oulun Yliopistosta tutkii yhteistyössä Marylandin yliopiston ja Rensselaerin polyteknisen instituutin kanssa niin sanottuja vihreitä langattomia tietoliikennejärjestelmiä ja energiatehokkuutta. Hankkeessa kehitetään energiasuorituskykyrajat erilaisille arkkitehtuureille, jotta saadaan peruskäsitys yleisten verkkojen suunnittelua varten.

Professori Markku Juntti Oulun Yliopistosta sekä Olav Tirkkonen Aalto-yliopistosta tutkivat yhteistyössä Marylandin ja Northwestin yliopistojen kanssa kestäviä ja turvallisia kognitiivisia radioverkkoja. Hankkeessa tutkitaan menetelmiä, joilla varmistetaan eri kognitiivisiin verkkoihin kytkeytyneiden toissijaisten käyttäjien mahdollisuus käyttää yhdessä taajuuskaistaa.

• tiedeasiantuntija Kati Sulonen, p 09-7748 8480, kati.sulonen@aka.fi

Suomen Akatemian viestintä