Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Suomalaisten politiikkasuhde kiinnittyy tunteisiin

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomalaisten politiikkasuhde kiinnittyy tunteisiin

Julkaistu: 19.11.2013 klo 14:02
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

SKS:n uutuusteos Kerrottu politiikka tarkastelee politiikkamuistoista avautuvaa arjen poliittista kulttuuria yli puoluerajojen. Kirjassa kansalaisten politiikkasuhdetta lähestytään yksilöllisenä ja muuttuvana, tunnemuistoihin kiinnittyvänä ilmiönä, ei niinkään sukupolvittain jäsentyvinä malleina. FT Pauliina Latvala korostaa teoksessaan paikallishistorian ja suvun muistitiedon merkityksiä.

Politiikan monien muutosten keskellä on tärkeää huomioida, kuinka politiikkaa koskevat asenteet ja käsitykset siirtyvät. ”Olen halunnut tuoda poliittisen kulttuurin tutkimukseen uuden näkökulman, jossa otetaan huomioon kansalaisten politiikkakäsitysten syntyprosessi, historiakerronnan vaikutus ja tunneperinnön jäljet”, toteaa teoksen kirjoittaja Pauliina Latvala.

Suomalaisten elämäntarinoissa politiikan vaikutukset ovat tulleet tutuksi jo varhaislapsuudessa. Käsitys oikeista ja vääristä kaupoista, pankeista tai tanssilavoista ovat esimerkkejä kotiseudun poliittisen kartan luennasta. ”Jälkipolvi käsittelee politiikan tunneperintönä häpeää, kunniaa, pelkoa ja vihaa. Poliittisen perinnön jäljet palautuvat sotiemme lisäksi myös kauemmaksi historiaan, kuten nk. ryssävihan kohdalla jopa isonvihan kertomuksiin. Lisäksi omakohtaiset kokemukset esimerkiksi poliittisesta painostuksesta lisäävät tarvetta pohtia poliittisen ilmapiirin kirjoittamattomia sääntöjä”, Latvala selventää.

Kirjan tutkimusaineisto koostuu Politiikkaa ja valtapeliä -muistitietokeruun vastauksista, joissa keskitytään politiikkaan perheessä ja kotiseudulla.  Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran järjestämä keruu oli yksi Suomen itsenäisyyden 90. juhlavuoden ydinhankkeista ja se sijoittui myös naisten äänioikeuden 100 -vuotisjuhlintaan.

FT Pauliina Latvala on poliittista kulttuuria koskevaan muistitietoon erikoistunut folkloristi. Parhaillaan hän tutkii ex-kansanedustajien muistitietohaastatteluista sitä, kuinka kansasta, vallasta ja kansanedustajuudesta puhutaan ja ovatko edustajien käsitykset muuttuneet 25 vuoden aikana. Tutkimusaineistona on eduskunnan kirjaston kokoelmat.

Pauliina Latvala

Kerrottu politiikka

Muistitietotutkimus arjen poliittisesta kulttuurista

Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Toimituksia 1393