Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » SÄHKÖAUTOJEN VIRTAPISTE-LATAUSVERKOSTO LAAJENEE 13 UUDELLE PAIKKAKUNNALLE

Virtapiste

SÄHKÖAUTOJEN VIRTAPISTE-LATAUSVERKOSTO LAAJENEE 13 UUDELLE PAIKKAKUNNALLE

Julkaistu: 23.05.2014 klo 10:59
Julkaisija: Virtapiste

Kesällä yhteiskäyttöinen Virtapiste-latausasemaverkosto laajenee 13 uudelle paikkakunnalle, joihin avataan yhteensä 14 sähköautojen pikalatauspistettä. Liikennevirta Oy on sopinut yhteistyöstä myös eurooppalaisen latausverkostotoimijan kanssa.

Joulukuussa 2013 perustettu sähköautojen latausoperaattoriyritys Liikennevirta Oy on toimintansa ensimmäisen puolivuotiskauden aikana määrätietoisesti rakentanut yhteiskäytössä olevaa Virtapiste-latausasemaverkostoa ja kehittänyt siihen liittyviä palveluita.

– Virtapiste-verkosto muodostuu Suomeen monen tahon pitkäjänteisen yhteistyön tuloksena, kiteyttää Liikennevirran toimitusjohtaja Jussi Palola.

Globaalisti sähköautojen myynti on selkeässä kasvussa ja Suomessa valmistaudutaan kehitykseen nyt laajentuvalla latausverkostolla.

Kesän aikana pikalataus-Virtapisteet ilmestyvät katukuvaan muun muassa seuraavilla paikkakunnilla: Mäntsälä, Tammisaari, Vantaa, Oulu, Rauma, Kotka, Pori, Turku, Naantali, Laitila, Pietarsaari, Vaasa ja Jyväskylä. Lisäksi Helsingissä on jo käytössä muutamia pisteitä. Vuoden 2014 toisella puoliskolla Virtapisteiden määrän arvioidaan tuplaantuvan nykyisestä.

– Liikennevirran osakasyhtiöissä on erittäin vahva tahtotila tehdä yhteiskäyttöinen latausasemaverkosto todeksi Suomessa, sanoo Liikennevirta Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tuomo Kantola.

Yhteiskäyttöisiä Virtapisteitä voi verrata pankkiautomaatteihin. Sujuva käyttökokemus on samanlainen riippumatta siitä, missä asiointi tapahtuu. Virtapisteissä autoilija voi ladata auton sopivimmalla tavalla joko älypuhelinta, tekstiviestiä, korttia tai RFID-avaimenperää käyttäen.

Sähköautolla Eurooppaan

Virtapiste-verkostoa operoiva Liikennevirta Oy on solminut 30.4.2014 kaupallisen sopimuksen yhteistyöstä Hubject GmbH:n kanssa. Sopimuksen myötä Virtapiste-asiakkaille avautuu mahdollisuus ladata sähköautonsa Euroopassa Hubjectin intercharge-latauspisteissä, joita on noin 2000 ympäri Eurooppaa. Vastaavasti Hubjectin asiakkaat voivat ladata autonsa tulevaisuudessa Virtapiste-latausasemilla ympäri Suomen.

–On tärkeää, että sähköautoilu onnistuu vastaisuudessa helposti myös yli valtiorajojen, sanoo Palola.

Hubject kehittää eRoaming-liiketoiminta-alustaa, joka yhdistää sähköautoilun infrastruktuurin ja palveluntarjoajat. Hubjectin pääkonttori on Berliinissä. Yhteisyrityksen taustavoimina on merkittäviä saksalaisia auto- ja energia-alan toimijoita, kuten BMW Group, Bosch, Daimler, EnBW, RWE ja Siemens.

Liikennevirta Oy

Liikennevirta Oy on valtakunnallinen sähköautojen latausoperaattoriyhtiö, joka rakentaa Suomeen yhteiskäyttöistä Virtapiste-latausasemien verkostoa. Liikennevirran osakasyhtiöt ovat Ekenäs Energi, Helsingin Energia, Oy Herrfors Ab, Imatran Seudun Sähkö Oy, Jyväskylän Energia Oy, Kotkan Energia Oy, Lännen Omavoima Oy, Mäntsälän Sähkö Oy, Naantalin Energia Oy, Nykarleby Kraftverk, Oulun Energia, Pori Energia Oy, Porvoon Energia Oy, Turku Energia Oy, Vaasan Sähkö Oy, Vantaan Energia Oy ja Vatajankosken Sähkö Oy.

www.virta.fi

Jussi Palola, toimitusjohtaja, Liikennevirta Oy, jussi.palola@virta.fi puh. 050 434 0132,

Virtapisteen viestintäasioissa voit ottaa yhteyttä Laura Cankar, laura.cankar@zeeland.fi puh. 050-3000895

Osakasyhtiöiden edustajat:

Ekenäs Energi, Frank Hoverfelt, frank.hoverfelt@ekenasenergi.fi puh. 040 579 9724
Helsingin Energia, Markus Lehtonen, markus.lehtonen@helen.fi  puh. 09 6172475
Oy Herrfors Ab, Andreas Rasmus, andreas.rasmus@katterno.fi, puh. 044 781 5396
Imatran Seudun Sähkö Oy, Pentti Niemeläinen, pentti.niemelainen@issoy.fi, puh. 040 5537145
Jyväskylän Energia Oy, Risto Ryymin, risto.ryymin@jenergia.fi, puh. 050 591 0410
Kotkan Energia Oy, Vesa Pirtilä, vesa.pirtila@kotkanenergia.fi   puh. 044 7099 200
Lännen Omavoima Oy, Juha Viherjälaakso, juha.viherjalaakso@raumanenergia.fi, puh. 050 355 7075
Mäntsälän Sähkö Oy, Tarja Hellsten, tarja.hellsten@msoy.fi puh. 044 723 3315