Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Rahoitusta Suomen ja Yhdysvaltojen tutkimusyhteistyöhön oppimisen ja koulutuksen aloilla

Suomen Akatemia

Julkaistu: 08.01.2013 klo 11:14
Julkaisija: Suomen Akatemia

Oppimisen ja koulutuksen aloilla on käynnistynyt tutkimusyhteistyö Yhdysvaltojen National Science Foundationin (NSF), Suomen Akatemian ja Tekesin rahoituksella. Ensimmäiset suomalaisten ja yhdysvaltalaisten tutkimusyksiköiden yhteiset tutkimushankkeet käynnistyvät.

Tutkimuskokonaisuus kattaa oppimisen laajasti. Tarkastelun kohteena ei ole pelkästään oppiminen kouluissa ja oppilaitoksissa vaan myös työelämässä oppiminen. Yhteiset tutkimusongelmat ja -menetelmät on nyt mietitty ja työnjaosta sovittu.

”Olemme yhdysvaltalaisten tutkimuskumppaneiden kanssa samojen tutkimushaasteiden edessä ja viemme niitä yhteistyössä eteenpäin. Suomalaisille avautuvan yhteistyön myötä olemme askeleen lähempänä yhdysvaltalaisia yrityksiä ja voimme rakentaa sellaista osaamista, joka voi jatkossa kaupallistua yritystoiminnaksi”, kertoo tutkimusyhteistyötä koordinoiva johtaja Jari Multisilta Helsingin yliopistosta.

”Koordinaatiotyöllä varmistetaan, etteivät tutkimukset jää vain nipuiksi erillisiä hankkeita. Tähtäimessä on virtuaalisen instituutin rakentaminen matemaattisten ja luonnontieteellisten aineiden ympärille sekä uusien ratkaisujen ja menetelmien luominen oppimiseen”, jatkaa Multisilta, joka koordinaatiotyön lisäksi suunnittelee tutkimushanketta panoraamavideoiden käytöstä matematiikan ja luonnontieteiden oppimisessa.

Projektien yhteyteen suunnitellun virtuaali-instituutin toimintaan kuuluu tiivis tutkimusyhteistyö, tutkijanvaihto, yhteiset tapaamiset ja yhteisten demonstraatioiden luominen. Yhteisiä projekteja on käynnistymässä yhdeksän, joista Suomen Akatemia rahoittaa kuutta ja Tekes kolmea projektia.

Suomen Akatemia rahoittaa yhteishankkeita 1,34 miljoonalla eurolla

Suomen Akatemia rahoittaa muun muassa Jyväskylä yliopiston professorin Heikki Lyytisen tutkimusta, jossa selvitetään laajan tietokonepohjaisen oppimisympäristön käyttöä peruskoulutaitojen ja luonnontieteiden oppimisen tukena.

Roope Raisamon, Mirjamaija Mikkälä-Erdmanin, Ari Korhosen ja Mika Kortelaisen konsortiohankkeessa suunnitellaan seuraavan sukupolven toimintamalli digitaalisen luonnontieteellisen oppimateriaalin tuottamiseen ja hyödyntämiseen. Viimeaikaiset selvitykset osoittavat, että opiskelijoilla on ongelmia niin käsitteiden ymmärtämisen kuin opiskelumotivaation kanssa. Näihin oppimisen haasteisiin voidaan vaikuttaa uusien digitaalisten oppimateriaalien avulla.

Suomen Akatemian osalta rahoitusyhteistyö liittyy valmistelussa olevaan Oppiminen ja osaaminen mediayhteiskunnassa  -tutkimusohjelmaan.

Suomen Akatemia

• Suomen Akatemian rahoituspäätökset http://bit.ly/UxBGAL
  • ohjelmapäällikkö Risto Vilkko, puh: 029 533 5136, risto.vilkko(at)aka.fi
  • tiedeasiantuntija Kustaa Multamäki, puh: 029 533 5078, kustaa.multamaki(at)aka.fi