Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Psyykenlääkkeiden käyttö vähenee

Psyykenlääkkeiden käyttö vähenee

Julkaistu: 07.06.2016 klo 08:33
Julkaisija: Kela

Erityisesti perinteisten unilääkkeiden ja rauhoittavien lääkkeiden käyttö on vähentynyt.

Vastoin yleistä huolta psyykenlääkkeiden käytön kasvusta kaikkien psyykenlääkkeiden yhteenlaskettu kulutus Suomessa on vähentynyt 12 % vuosina 2009–2015. Eniten on vähentynyt perinteisten unilääkkeiden ja rauhoittavien lääkkeiden kulutus. Masennuslääkkeiden kulutuksen viime vuosiin saakka jatkunut kasvu on tasaantunut. Myös psykoosilääkkeiden kulutuksen kasvu on hidastunut viimeisten viiden vuoden aikana.

Psyykenlääkkeistä sairausvakuutuskorvauksia saaneiden määrä on myös pienentynyt viime vuosina. Unilääkkeistä korvausta saaneiden määrä väheni 34 % ja rauhoittavista lääkkeistä korvausta saaneiden määrä väheni 24 % vuosina 2009–2015. Masennuslääkkeistä korvausta saaneiden määrä on vähentynyt vuodesta 2012 alkaen.

Psykoosilääkkeistä korvausta saaneiden määrä kasvaa edelleen. Vuosina 2009–2015 määrä kasvoi 29 %.

Suositukset ohjaavat välttämään pitkäaikaista käyttöä

Erityisesti rauhoittavien lääkkeiden ja unilääkkeiden käytöstä on vuosina 2007–2012 ilmestynyt useita sekä kansallisia että sairaanhoitopiirien hoitosuosituksia, jotka ohjaavat välttämään näiden lääkkeiden pitkäaikaista käyttöä.

– Suositukset ovat saattaneet vaikuttaa näiden lääkkeiden määräämiseen, sanoo erikoistutkija Terhi Kurko Kelasta.

Lisäksi lääkkeiden kulutukseen on voinut vaikuttaa parantunut psykoterapian saatavuus ja Kelan psykoterapian muuttuminen lakisääteiseksi vuoden 2011 alusta. Psyykenlääkkeiden käytön väheneminen voi johtua myös lääkekorvausten leikkauksista ja siitä, että jotkin lääkkeet ovat poistuneet korvausjärjestelmästä.

– Nämä muutokset saattavat vaikeuttaa lääkkeiden saatavuutta erityisesti pienituloisilla, Kurko sanoo.

Tiedot käyvät ilmi erikoistutkija Leena K. Saastamoisen ja Terhi Kurkon esityksestä Kelan tutkimusseminaarissa 7.6.2016.

Tiedot psyykenlääkkeiden kulutuksesta vuosina 2009–2015 perustuvat Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean tukkumyyntitilastoon, joka sisältää myyntiluvallisten lääkkeiden myynnin sairaaloille ja apteekeille vuosittain. Psyykenlääkkeiden korvausten saajien määrät vuosina 2009–2015 perustuvat Kelan reseptitiedostoon, joka sisältää apteekeista toimitettujen korvattavien reseptilääkkeiden ostotiedot.

Seminaaria voi seurata suorana verkkolähetyksenä 7.6. klo 12.00 alkaen: http://videonet.fi/web/kela/20160607/

Kelan tutkimusryhmä,
erikoistutkija, dosentti Leena K. Saastamoinen, puh. 050 408 7137, leena.k.saastamoinen@kela.fi

Kelan tutkimusryhmä,
erikoistutkija, FaT Terhi Kurko, puh. 050 521 9905, terhi.kurko@kela.fi

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta