Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Professori Tiina Kinnunen johtaa Sotahistoriakeskuksen asiantuntijaryhmää

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Professori Tiina Kinnunen johtaa Sotahistoriakeskuksen asiantuntijaryhmää

Julkaistu: 05.01.2016 klo 12:00
Julkaisija: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Professori Tiina Kinnunen on valittu Sotahistoriakeskuksen asiantuntijaryhmän puheenjohtajaksi. Kinnunen työskentelee Suomen ja Pohjois-Euroopan historian professorina Oulun yliopistossa.

­Sotahistoriakeskuksen tehtävä on kertoa suomalaisille ja kansainväliselle yleisölle, että Suomen vuosien 1939–45 sodat eivät olleet maantieteellisesti tai ajallisesti muusta maailmasta irrallinen tapahtuma. Tietoa ja kokemuksia pitää osata välittää niin, että ne kiinnostavat uusia tulevaisuuden yleisöjä, jotka hakevat vastauksia kysymyksiin sodan vaikutuksesta ihmiseen, Kinnunen linjaa.

Mikkeliin suunnitellun Sotahistoriakeskuksen asiantuntijaryhmän muut jäsenet ovat professori Martti Häikiö, Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja, professori Markku Jokisipilä, Suomen ja Skandinavian historian dosentti Marianne Junila Oulun yliopistosta, sotahistorian dosentti Mikko Karjalainen Maanpuolustuskorkeakoulusta, tutkijatohtori Ville Kivimäki Tampereen yliopistosta sekä Suomen historian dosentti Ali Pylkkänen Maavoimien esikunnasta.

Kansallisen sotahistoriakeskuksen suunnittelu etenee Mikkelissä. Tavoitteena on, että suomalaisten elämästä toisen maailman sodan keskellä kertova tiede- ja kokemuskeskus avataan Päämajakaupungissa lähivuosina.

Professori Tiina Kinnunen, p. 050 384 6655

Projektipäällikkö Tapio Honkamaa, p. 0440 350 300, tapio.honkamaa@mikseimikkeli.fi

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy edistää Mikkelin elinvoimaisuutta ja vetovoimaa ja yritysten toimintaedellytyksiä sekä menestymistä toiminnan fokuksen ollessa erityisesti mikro- ja pk-yrityksissä. www.mikseimikkkeli.fi

Sotahistoria – menneisyys innovaatioympäristönä -hankkeessa valmistellaan ja suunnitellaan valtakunnallisen sotahistoriakeskuksen perustamista Mikkeliin. Hanketta rahoittavat Euroopan aluekehitysrahasto ja Mikkelin kaupunki, EU-rahoituksen myöntänyt viranomainen on Etelä-Savon maakuntaliitto.