Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Pro Israel, Pro Palestiina vai oikeudenmukaisen rauhan puolella? – Israel/Palestiina –konfliktin taustoja.

Suomen Lähetysseura

Julkaistu: 13.01.2015 klo 09:00
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Suomen Lähetysseura järjestää yleisölle avoimen luentosarjan Lähi-idän tilanteesta. Luentosarja liittyy Oikeus liikkua vapaasti –kampanjaan taustoittamalla tämän vaikuttamistyön kampanjan teemaa. Sarja sisältää kolme luentoa, jotka käsittelevät konfliktin taustoja sekä sen seurauksia alueella elävien ihmisten arjessa. Viimeinen luento käsittelee kristillistä sionismia Suomessa.

Luentojen aiheet ja aikataulu:

Tiistai 27.1. klo  17-19 Israel-Palestiina konfliktin taustoja, Minna Saarnivaara

Tiistai 10.2. klo 17-19 Israel-Palestiina konfliktin seurauksia tänä päivänä, Lea Pakkanen

Tiistai 10.3. klo 17-19 Kristillinen sionismi, Timo R. Stewart

Paikka: Suomen Lähetysseura, Tähtitorninkatu 18

Puhujat:

Minna Saarnivaara työskentelee rauhan ja sovinnon erityisasiantuntijana Lähetysseurassa. Lähi-itään liittyvissä asioissa hän on työskennellyt aiemmin mm. Ulkoasiainministeriössä, Helsingin yliopiston arabian kielen ja islamin tutkimuksen assistenttina ja freelancer konsulttina. Hän on myös opiskellut ja työskennellyt tutkijana palestiinalaisalueilla ja Israelissa.

Lea Pakkanen työskentelee Lähetysseurassa vaikuttamistyön yksikössä Kolumbiaa ja Syyriaa koskevien rauhan ja sovinnon kysymysten parissa. Hän on työskennellyt Israelissa ja palestiinalaisalueilla Kirkkojen Maailmanneuvoston EAPPI-ohjelman ihmisoikeustarkkailijana sekä toimittajana.

Timo R. Stewart työskentelee projektipäällikkönä Lähetysseuran Myanmarin rauhanhankkeessa. Hän on aiemmin työskennellyt Jerusalemissa Kirkkojen maailmanneuvoston EAPPI-ohjelman tutkijana sekä Tel Avivissa Suomen suurlähetystössä projektiavustajana. Stewartin poliittisen historian väitöskirja suomalaisen kristillisen sionismin historiasta on parhaillaan esitarkastuksessa Helsingin yliopistossa.

Vaikuttamistyön erityisasiantuntija Minna Saarnivaara, minna.saarnivaara@suomenlahetysseura.fi
Viestintä: Maria Palmusaari, maria.palmusaari@suomenlahetysseura.fi
Oikeus liikkua vapaasti –kampanjan verkkosivut: www.suomenlahetysseura.fi/palestiinanmaraton

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi