Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » PHSOTEY tiedottaa: Erikoislääkäri Virva Hannula väittelee diabeettisen silmänpohjansairauden yleisyydestä ja vaikutuksesta pe 20.11.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 18.11.2015 klo 10:15
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Erikoislääkärinä Päijät-Hämeen keskussairaalan silmäklinikalla työskentelevä Virva Hannula väittelee Oulun yliopiston silmätautien oppiaineessa perjantaina 20. marraskuuta. Väitöstutkimuksessaan hän on todennut, että vaikeaan retinopatiaan sairastuneiden tyypin 1 diabeetikoiden vointi on ikätovereita heikompi jo nuorena.

Oppiaine: Silmätaudit
Väitöstilaisuuden päivämäärä ja kellonaika: 20.11.2015 klo 12:00
Väitöstilaisuuden paikka: OYS luentosali 5
Väitöstilaisuuden kieli: suomi

Vastaväittäjän titteli, nimi ja toimipaikka: professori Kai Kaarniranta KYS
Kustoksen titteli, nimi ja toimipaikka: dosentti Nina Hautala OYS

Väitöskirjan otsikko: The prevalence of diabetic retinopathy and its effect on social well-being and health related quality of life in children and young adults with type 1 diabetes /
Diabeettisen retinopatian esiintyminen ja vaikutus sosiaaliseen hyvinvointiin ja elämänlaatuun tyypin 1 diabetesta sairastavilla lapsilla ja nuorilla aikuisilla

Väitöskirjan suomenkielinen yleistajuinen otsikko: Diabeettisen silmänpohjasairauden yleisyys ja vaikutukset

Väitöskirjan selostus:

Tyypin 1 diabetesta sairastavien lapsipotilaiden diabeettisen silmänpohjasairauden eli retinopatian esiintyvyys oli pysynyt ennallaan Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella verrattuna lähes kaksi vuosikymmentä aiemmin tehtyyn tutkimukseen.

Diabeettisen retinopatian esiintyvyys ja riskitekijät kartoitettiin väestöpohjaisessa lapsipotilasaineistossa vuonna 2007 ja tuloksia verrattiin vastaavaan 18 vuotta aiemmin Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella tutkittuun potilasaineistoon. Tyypin 1 diabeteksen hoitomuotojen kehittymisestä huolimatta metabolinen tasapaino ja muut diabeettisen retinopatian riskitekijät sekä retinopatian esiintyvyys olivat pysyneet oleellisesti ennallaan.

Tutkimuksessa arvioitiin silmien terveydentilaa ja yleiseen hyvinvointiin liittyviä tekijöitä lapsena tyypin 1 diabetekseen sairastuneiden nuorten aikuisten väestöpohjaisessa potilasaineistossa vuonna 2007. Lähes kaikille potilaille (94 %) oli kehittynyt diabeettinen retinopatia ja kolmanneksella todettiin vaikea-asteisia eli proliferatiivisia silmänpohjamuutoksia.

Terveyteen liittyvä elämänlaatu ja sosiaalinen hyvinvointi olivat samankaltaiset kuin taustaväestössä silloin kun potilailla ei ollut proliferatiivista retinopatiaa. Kuitenkin nuorten aikuisten potilasaineistossa proliferatiivisella diabeettisella retinopatialla havaittiin yhteys huonompaan elämänlaatuun ja koulutustasoon sekä korkeampiin työttömyys- ja eläköitymislukuihin.

Tyypin 1 diabeteksen pitkälle edenneiden komplikaatioiden negatiivinen vaikutus hyvinvointiin jo nuorella aikuisiällä korostaa hyvän hoitotasapainon tärkeyttä liitännäissairauksien vähentämisessä ja elämänlaadun ylläpitämisessä.

erikoislääkäri Virva Hannula, 03 819 4811 (silmätautien poliklinikka), virva.hannula@phsotey.fi

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon