Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Pään ja kaulan alueen syövät yleistyvät, erityisesti nuorilla aikuisilla

Pilgrim Oy

Pään ja kaulan alueen syövät yleistyvät, erityisesti nuorilla aikuisilla

Kutsu.
Julkaistu: 26.09.2011 klo 14:13
Julkaisija: Pilgrim Oy

KUTSU INFOON

Maanantaina 10.10.2011
Klo 12.00-13.30
Osoitteessa Unioninkadun Juhlahuoneistot, Suuri Juhlasali
Unioninkatu 33, 00100 Helsinki

Pään ja kaulan alueen syövät yleistyvät, erityisesti nuorilla aikuisilla

• Suunielusyöpää todetaan aikaisempaa enemmän
  • Hoitomenetelmiä kehitetään jatkuvasti
  • Elämänlaatu ja toimintakyky syövän hoidon jälkeen säilyvät aiempaa paremmin

Tupakointia ja alkoholin liikakäyttöä on pidetty keskeisimpinä riskitekijöinä pään ja kaulan alueen eli nk. Head & Neck -syöpien taustalla. Niiden rinnalle uudeksi riskitekijäksi on noussut papilloomavirustartunnat. Pään ja kaulan alueen syöpiä tavataankin yhä nuoremmilla aikuisilla, ja se on tällä hetkellä kuudenneksi yleisin syöpätyyppi Suomessa.

Perinteiset parantavat hoitomuodot ovat kirurgia ja sädehoito. Annettavan
sädehoidon tarkkuus on lisääntynyt kuvantaohjauksen ja sädeannoksen tietokoneavusteisen reaaliaikaisen muokkaamisen ansioista. Nykyään solunsalpaajia annetaan usein yhtä aikaa sädehoidon kanssa, jolloin puhutaan kemosädehoidosta.

Tervetuloa kuulemaan pään ja kaulan alueen syöpätilanteesta, uusista hoitomuodoista, potilaiden elämänlaatua koskevista uusista kotimaisisista tutkimuksista sekä elämästä kyseisen syöpätyypin kanssa. Tiedotustilaisuus järjestetään osana lääkäreille ja potilasyhdistyksille suunnattua infopäivää. Toimituksenne edustaja on tervetullut myös lääkäreille ja potilaille järjestettäviin info-osuuksiin.

Ohjelma:

-        Pään ja kaulan alueen syöpien epidemiologia ja hoito Suomessa – Professori Antti Mäkitie, HYKS

-        Onkologisen diagnostiikan kehittyminen ja uudet hoitomuodot – Professori Heikki Minn, TYKS

-        Oma selviytymistarina – Puheenjohtaja Tuomo Mikkonen, Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistys ry

Pyydämme ystävällisesti ilmoittautumisesi pe 7. lokakuuta mennessä:

Nina Alivirta

Pilgrim Oy