Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Muistutuskutsu 10.10.: Miksi teknologiaa haavoittavan avaruussään ennustaminen on haastavaa?

Suomen Akatemia

Kutsu.
Julkaistu: 08.10.2013 klo 11:20
Julkaisija: Suomen Akatemia

Tervetuloa Suomen Akatemian tiedeaamiaiselle, jolla akatemiatutkija Emilia Kilpua kertoo, miksi avaruussään ennustaminen on haastavaa ja miksi ennusteet menevät usein pieleen. Tilaisuus pidetään torstaina 10.10. klo 10 Suomen Akatemiassa neuvotteluhuoneessa Siika (Hakaniemenkatu 2/Hakaniemenranta 6, Helsinki).

Yhteiskuntamme on yhä riippuvaisempi teknologiasta jota avaruussää voi vaurioittaa. Kun Auringon koronan massapurkaukset iskeytyvät Maan magnetosfääriin, Maan lähiavaruudessa tapahtuu paljon rajuja muutoksia. Tämä saa aikaan upeita revontulinäytelmiä mutta myös haitallisia katkoksia GPS-paikannuksessa ja radioliikenteessä, häiriöitä satelliiteissa ja sähköverkossa.

Kilpua esittelee myös tieteellistä perustutkimusta, jota Kumpulan avaruuskeskuksessa tehdään ennusteiden parantamiseksi. Hän kertoo uusia tutkimustuloksia siitä, mitä sattumia tarvitaan supermyrskyn syntymiseen Maan lähiavaruudessa ja mitä se tarkoittaa.

Ilmoittautumiset tiedeaamiaiselle viimeistään huomenna, keskiviikkona 9.10. tiedottaja Leena Vähäkylälle mieluiten sähköpostilla leena.vahakyla@aka.fi tai p. 029 5335 139. Ilmoitathan samalla mahdollisesta erityisruokavaliostasi.

Suomen Akatemian viestintä

tiedottaja Leena Vähäkylä