Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » MUISTUTUS: Keskustelu viestintäpolitiikasta kuumenee. Ministeri Berner keskustelee Suomen eturivin viestintätutkijoiden kanssa.

Vastapaino

Julkaistu: 11.11.2015 klo 08:30
Julkaisija: Vastapaino

KUTSU

Tervetuloa Kenen media – Johdatus viestintäpolitiikan tutkimukseen -teoksen julkistamistilaisuuteen

perjantaina 13.11. klo 13:30 eduskunnan Kansalaisinfoon (Arkadiankatu 3, Helsinki).

Viestintäpolitiikassa on kaksi kuumaa perunaa, suomalaisen median selviytymistaistelu ja ikuinen keskustelu YLEstä. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner on asettanut ensinnäkin työryhmän, joka tarkastelee kotimaisten mediamarkkinoiden toimintaedellytyksiä, markkinoiden esteitä sekä kilpailuasetelmia. Lisäksi ministeri on perustanut myös parlamentaarinen työryhmän, joka selvittää Ylen tehtävää.

Paikalla ministerin kanssa ovat keskustelemassa viestintäpolitiikan asiantuntijat eli teoksen kirjoittajat tutkijatohtori Kari Karppinen, dosentti Marko Ala-Fossi, tutkijatohtori Anette Alén-Savikko, dosentti Johanna Jääsaari, tutkijatohtori Katja Lehtisaari & professori Hannu Nieminen.

Keskustelua vetää toimittaja Johanna Vehkoo, joka kokosi avoimen kirjeen median pelastusryhmälle:

Kenen media? Johdatus viestintäpolitiikan tutkimukseen

Kari Karppinen, Marko Ala-Fossi, Anette Alén-Savikko, Jockum Hildén, Johanna Jääsaari, Katja Lehtisaari & Hannu Nieminen

Viestintäpolitiikka koskettaa yhä useammin ihmisten arki­elämää – jopa heidän tietämättään. Poliittiset päätökset vaikuttavat jokaisen mahdollisuuksiin saada ja jakaa tietoa, ilmaista itseään ja päättää omasta yksityisyydestään.

Viestintäkysymysten ajankohtaisuudesta ja poliittisuudesta­ kertoo esimerkiksi internetin hallinnan, yksityisyydensuojan, tekijänoikeuksien tai julkisen palvelun tiedonvälityksen herättämä keskustelu. Päätöksenteko on tavoitteellista toimintaa, ja viestintää koskeviin päätöksiin vaikuttavat vahvasti yhteiskunnalliset valtarakenteet, intressit ja ihanteet.

Mitä esimerkiksi tarkoitetaan, kun puolustetaan sananvapautta, demokratiaa tai vapaita markkinoita? Vaikeasti rajattavasta aiheesta­ ei siksi saa selkoa käymällä läpi pelkkiä lakitekstejä, vaan on tutkittava niiden laatijoiden intressejä sekä niiden oikeuttamiseksi esitettyjä argumentteja. Sananvapauden ja demokratian nimissä voidaan ajaa hyvin monenlaisia linjauksia.

Kenen media? johdattaa lukijan viestintäpolitiikan tutkimuksen perus­käsitteisiin, tutkimusotteisiin sekä ajankohtaisiin kiistoihin ja ilmiöihin. Viestintäpolitiikan tutkimuksessa yhdistyvät muun muassa viestinnän, oikeustieteen ja politiikan tutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. Kirja painottaa joukkoviestimiä koskevaa päätöksentekoa – tekijänoikeuksia, televiestintää ja sen yksityisyydensuojaa unohtamatta.

Arvostelukappaleet ja lisätiedot:
Vastapaino: mikko.jamsen@vastapaino.fi, puh. 03 3141 3501