Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Mistä on hyvä elämä tehty? Filosofi Ilkka Niiniluodon uusi kirja on humaani teos elämän perusasioista

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 10.08.2015 klo 08:52
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Lisääkö rikkaus onnellisuutta? Miten erottaa hyvä ja paha ilman uskontoa? Miksi kuolemaa ei tarvitse pelätä? Professori Ilkka Niiniluodon uusin teos Hyvän elämän filosofiaa on punnittu puheenvuoro ihmisen mahdollisuuksista hyvään elämään.

Niiniluoto pohtii kirjassaan perusasioita, joita kukaan ajatteleva ihminen ei voi sivuuttaa – tahdon vapautta, viisauden olemusta ja oppimisen iloa. Se myös taustoittaa vaikeita kysymyksiä kertomalla niiden historiaa ja arvioimalla filosofien niistä esittämiä näkemyksiä. Niiniluoto nojautuu uskonnon sijasta tieteelliseen ihmiskäsitykseen. Hänen mukaansa ihmisenä olemisen ytimenä on tiedostaa itsensä ainutkertaisena olentona, jolla on mahdollisuus toteuttaa omia kykyjään ja pitää huolta toisista oikeudenmukaisella tavalla.

Ilkka Niiniluoto tunnetaan kantaa ottavana filosofina, joka on käsitellyt humanististen arvojen ja tieteellisen sivistyksen merkitystä kulttuurissamme. Tämä humaani teos on läpileikkaus hänen arvostetusta ajattelustaan.

Pitkän uran Helsingin yliopistossa tehnyt emeritusprofessori Ilkka Niiniluoto sai tänä vuonna Suomen tietokirjailijat ry:n Warelius-palkinnon laajasta ja korkealaatuisesta tietokirjatuotannostaan. Yhteiskunnallisesti merkittävien teostensa sarjaan kuuluu sekä tieteellisiä julkaisuja, oppikirjoja että yleistajuisia filosofisia kokoomateoksia.

Ilkka Niiniluoto kertoo teoksestaan SKS:n kirjakeskiviikossa 16.9. klo 16.30–17.30 SKS:n juhlasalissa (Hallituskatu 1, Helsinki).

Linkki kansikuvaan

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: markkinointikoordinaattori Mirka Vesala, mirka.vesala@finlit.fi, p. 050 490 0245

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@finlit.fi

____________________________________________________________________________________________________